Home

Nieuws 1540 x bekeken 7 reacties

LTO bezorgd over accijnsverhoging diesel

Den Haag – Voor de agrarische sector in Nederland zijn de voorgenomen accijnsverhogingen op diesel en LPG een aanslag op de concurrentiepositie. Dat schrijft LTO Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. LTO Nederland wijst er in de brief op dat de land- en tuinbouw de grootste exporterende sector van de Nederlandse economie is.

LTO Nederland vreest dat bedrijven, met name loonwerkers, in de grensstreek mogelijk de deuren moeten sluiten vanwege concurrentie van over de grens die met een lagere kostprijs kan werken. Deze bedrijven staan nu al onder druk vanwege de afschaffing van rode diesel, die in België nog wel getankt wordt als rode mazout. LTO Nederland pleit voor een regeling voor deze grensbedrijven.
De afschaffing van rode diesel leidde al tot een golf diefstallen. Gestolen diesel kan immers niet als zodanig worden herkend door de politie. LTO Nederland is ontevreden over de inzet van het kabinet om deze criminaliteit te bestrijden. Eerder bleek uit een rondgang van deze krant dat de politie dieseldiefstallen geen hoge prioriteit geeft en niet bijhoudt hoe vaak het voorkomt. Geadviseerd wordt machines niet achter te laten op percelen verder van het woonerf.
De brief haakt aan bij een brandbrief van een serie belangenorganisaties voor transportbedrijven, autorijders en werkgevers die ingaat op mogelijke gevolgen van het recente Begrotingsakkoord 2014. Duidelijk is volgens de organisaties, dat op langere termijn de inkomsten van de overheid juist structureel omlaag gaan. Op 28 oktober organiseert transportorganisatie TLN een demonstratie op het Plein in Den Haag.

Laatste reacties

  • gjcamps

    Lto is wel lekker snel met reageren, rode diesel is per 1 Januari afgeschaft. Of zouden ze nu de tank leeg hebben?

  • schoenmakers1

    de regering maakt zich veel drukker om greenpace in rusland als hardwerkende mensen die nederland vooruit proberen te helpen

  • koestal

    over de grens tanken, schoenmakers 1,laat die greenpeace maar mooi in Rusland zitten

  • j.verstraten1

    camps, dit gaat over de verhoging van de accijnzen per 1 januari, niet over het afschaffen van de accijnsvrijstelling op rode diesel

  • gjh

    ongelooflijk wanneer maakt LTO zich zorgen over de diesel ze riepen wel hard dat het niet kan maar lieten het gewoon gebeuren zonder er tegen in te gaan. dus moet je nu niet zeiken
    mijn enigste hoop is dat het LTO de deuren sluit want op zo,n organisatie zit niemand te wachten beter niets dan iets in dit geval !!!!

  • HJ O R

    GJH
    je slaat de spijker op de kop

  • gjcamps

    @ Verstraten, klopt maar als LTO een visie had konden ze weten dat de grootste klap in concurrentie verlies kwam door het afschaffen van rode diesel. Zo gaan we ook extra kosten maken met het kenteken bewijs voor traktoren, lekker wegenbelasting betalen, apk keuringen etc. De geplande verhoging voor accijns nu is slechts een schijntje. En ja allemaal over de grens gaan tanken is het beste, of gewoon in Belgie of Duitsland je diesel bestellen, komen ze ook gewoon in Nederland je 10.000 liter tank mee vullen. Lang leve Europa zonder grenzen.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.