Home

Nieuws 573 x bekeken

'Duurzaamheid voeding voor consumenten doorslaggevend'

Berlijn - Duurzaamheid speelt bij één op de vier consumenten een doorslaggevende rol bij de aankoop van voeding, mits geen concessies hoeven te worden gedaan aan smaak en kwaliteit. Dat constateren de Duitse voedingsfabrikantenfederatie Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie (BVE) en de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) in hun nieuwe onderzoek Consumers' Choice, dat wordt uitgegeven tegen de achtergrond van de zaterdag beginnende levensmiddelenbeurs Anuga in Keulen.

Volgens de onderzoekspartners is het in feite de eerste keer dat nauwkeurig is bekeken welke invloed duurzaamheid nu eigenlijk heeft op het koopgedrag. Dit ondanks het feit dat de media en de politieke discussie daar al jaren bol van staan. Het opgediepte gegeven dat 25 procent van de consumenten grote waarde aan duurzaamheid hecht is belangrijk, vindt het BVE, want daar zullen de aanbieders van voeding hun productie en marketing op af moeten stemmen. "De bewustere voedselconsumptie geeft de levensmiddelenmarkt belangrijke nieuwe impulsen en biedt de bedrijven strategieën voor de waardevorming."

De fabrikanten zien nog meer trends, namelijk een groeiende behoefte aan authenticiteit in het privéleven, een behoefte die wordt gevoed door de eveneens groeiende uitdaging om zich permanent 'publiek te moeten ensceneren'. Daarvoor zijn productmerken nodig die erin slagen de mensen in dit spanningsveld te helpen. "Dat zijn de winnende merken. Deze merken hechten niet alleen waarde aan hoge productkwaliteit maar aan een uitgebreidere coherente kwaliteitsbelofte, die aan de waarneming van productkwaliteit sociale en ecologische aspecten toevoegt", aldus Robert Kecskes, leider Strategic Customer Development bij GfK. Samenvattend stelt hij vast dat 'bewuste consumptie als een verstrengeling van genot, belevenis en ethiek' kan worden opgevat.

Of registreer je om te kunnen reageren.