Home

Nieuws 243 x bekeken

Betere cijfers voor Unilever

Rotterdam - Unilever blijft stevige groei boeken in opkomende landen. Azië en Zuid-Amerika compenseren ruim voor de zwakkere groeicijfers in Europa.

Ruim de helft van de totale omzet van de producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten komt inmiddels uit de opkomende markten, zo bleek woensdag bij de bekendmaking van de cijfers over het vierde kwartaal en heel 2012.

De omzet van het concern kwam met 51,3 miljard euro, een stijging met ruim 10 procent ten opzichte van 2011, voor het eerst uit boven de grens van 50 miljard. Unilever heeft zich eerder ten doel gesteld om de komende jaren de omzet te laten stijgen tot 80 miljard euro. Over het vierde kwartaal kwam de omzet uit op 12,6 miljard euro, wat overeenkomt met de verwachting van analisten. De onderliggende omzetgroei bedroeg over het kwartaal 7,8 procent en 6,9 procent over heel 2012.
Vooral Azië en Zuid-Amerika droegen bij aan de vooruitgang, met een onderliggende omzetgroei over heel 2012 van ruim 11 procent. Europa en Noord-Amerika bleven iets achter, hoewel ook daar de groeicijfers beter waren dan in het jaar daarvoor.
De tak Levensmiddelen, met merken als Knorr en Becel, is voor een belangrijk deel afhankelijk van de Europese markt en liet van alle divisies opnieuw de zwakste groei zien. Over heel 2012 kwam de onderliggende groei uit op 0,8 procent. Financieel topman Jean Marc Huët onderstreepte in een toelichting dat de divisie Refreshment, de tak waaronder (Lipton) thee en (Ola) ijs vallen, wel stevige cijfers heeft neergezet. De nettowinst van Unilever kwam vorig jaar 7 procent hoger uit op 4,9 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 9 procent tot 7 miljard euro.
Huët is niet bang voor sterk stijgende inkoopprijzen. Hij verwacht dat de grondstofprijzen waar Unilever mee te maken heeft de komende tijd met lage percentages (tot circa 5 procent) zullen stijgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.