Home

Nieuws 189 x bekeken laatste update:27 sep 2012

Youth Food Movement verrast door steun consumenten

Den Haag - Bij de stickeractie van de Youth Food Movement tegen Albert Heijn kregen actievoerders steun van consumenten.

"Het was voor ons onverwacht, maar we kregen veel steun voor onze actie van consumenten", zegt voorzitter Joris Lohman van Youth Food Movement tijdens een bijeenkomst van LTO Nederland en de Nationaal Coöperatieve Raad (NCR) in Den Haag.

Nadat Albert Heijn had aangekondigd de leveranciers 2 procent te korten op de uitbetaling van de producten, begon Youth Food Movement een actie in supermarkten waarbij ze stickers plakten om ook 2 procent korting te krijgen. De stickeractie kreeg de naam 'Korting plakken, boeren pakken.'

Lohman zegt dat consumenten niet precies begrepen wat er speelde bij de kortingsactie van Albert Heijn, maar na uitleg dat leveranciers 2 procent gekort werden door de supermarkt steunde de consumenten de actie. "Consumenten vonden dat dit niet kon en steunden de actie", zegt Lohman. Volgens hem heeft de steun van de consumenten voor de actie ook bijgedragen aan het voorlopig opschorten van de korting naar leveranciers.

De Youth Food Movement is onderdeel van de internationale slow food-organisaties die meer aandacht willen voor goed, duurzaam geproduceerd voedsel. ZLTO-voorman Hans Huijbers heeft de indruk dat ondanks de wens voor meer duurzaam voedsel, nog steeds de prijs van voedsel leidend is. "Ik krijg nog steeds het gevoel dat je kontzak met daarin de portemonnee bepaalt hoeveel dagen van de week je wenselijk gedrag vertoont als het gaat om de aankoop van duurzaam voedsel", zegt Huijbers.

Lohman erkent dat de mensen die betrokken zijn bij slow food een beetje een elitair is, met vooral mensen die meer te besteden hebben. "Maar met de Youth Food Movement laten we ook aan jongeren zien dat je ook voor niet zoveel geld een goede maaltijd op tafel kan zetten, bijvoorbeeld door minder vlees te gebruiken", aldus Lohman.

Of registreer je om te kunnen reageren.