Home

Nieuws 326 x bekeken 3 reacties

Wakker Dier wint acht pagina's advertentieruimte NRC

Amsterdam – Stichting Wakker Dier heeft met de advertentie ‘Plofkip, het best bewaarde supermarktgeheim’ de publieksprijs gewonnen van de NRC Charity Awards. Daarmee krijgt de organisatie voor 300.000 euro advertentieruimte in dagblad NRC, wat zich vertaald in 8 pagina’s. Wakker Dier zegt deze ruimte volledig in te zullen zetten tegen supermarkten die nog “plofkip” in de aanbieding hebben.

De NRC Charity Awards werden voor de tweede keer georganiseerd. Er waren dit jaar 255 inzendingen. Vorig jaar won Wakker Dier ook de publieksprijs met de advertentie ‘De evolutie van de kiloknaller’. De prijs van de vakjury ging vorig jaar naar het Reumafonds en dit jaar naar Amnesty International, dat in de betreffende advertentie de Russische steun voor Syrië subtiel bekritiseert.

Wakker Dier startte in januari een campagne tegen het snel vetmesten van vleeskuikens, wat leidt tot dieren in de stal die nauwelijks kunnen lopen of staan. Hierdoor zouden de dieren huidbeschadigingen oplopen en pijnlijke zweren aan de voetzolen ontwikkelen. De supermarktketen Deen, vooral groot in de provincie Noord-Holland, accepteert geen “plofkip” meer. Hetzelfde geldt voor een serie A-merken waaronder Unilever, Wagner Pizza, Domino’s Pizza, Struik, Johma en Olvarit.

De grootste supermarktketens van Nederland, Albert Heijn en Jumbo, verkopen het vlees nog wel, al heeft de brancheorganisatie voor supermarkten CBL aangegeven dat supermarkten proberen voor 2020 al het verse vlees te verduurzamen.

Laatste reacties

  • gvfarmer

    Geef mij maar plofkip en kiloknallers.

  • gvfarmer

    Bio-kip is niet duurzaam. Voor bio is meer ha land nodig. Dus slechter voor het milieu en is niet efficient.
    Wakker Dier zou eerst eens wetenschappelijk moeten onderbouwen wat duurzaam is. Dierwelzijn en Duurzaam produceren zijn twee hele aparte zaken. Duurzaam heeft te maken met efficientie, energie verminderen, milieu.
    Bio is door de mens gezien diervriendelijker.
    Kijk even dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EA0EmWaypas&feature=youtu.be

  • joannes

    Dat het NRC zich laat misbruiken voor misleiding in een gewonnen gratis advertentie voor een gemaskeerde geloofsovertuig als het vegetarisme, nb 4% van de Nedelandse bevolking die met een paar honderd duizend donateurs een complete beroepsgroep willen uitbannen. Persvrijheid is gewoon te koop blijkt voor die autoritaire idealistiche club. Onder het mom verrassend, verfrissend, diervriendelijk worden fundamentele waarden geruineerd! Geruineerd omdat Nederland slachtoffer wordt van een groep die met politieke en media steun zijn eigen voedsel productie de nek omdraait. En daarmee een complete beroeps groep de armoe in werkt!

Of registreer je om te kunnen reageren.