Home

Nieuws 148 x bekeken

Suiker geeft Brits ABF opkikker

Londen - Het Britse voedings- en kledingbedrijf Associated British Foods (ABF) verwacht dat de winst over het aflopende boekjaar aanzienlijk hoger zal uitkomen, wat vooral te danken is aan de resultaten in de suikerdivisie.

British Sugar heeft een buitengewoon goede campagne achter de rug en profiteert bovendien van de ‘sterke commerciële omgeving in Europa’. Ook de suikeractiviteiten in Afrika draaien goed, maar China levert minder op door aanhoudend dalende prijzen.

Dat stelt ABF in een verklaring aan de beurs voorafgaand aan de publicatie van de cijfers over het jaar tot 15 september. ABF meldt daarbij dat het een bedrag van 125 miljoen als buitengewone last afboekt, vanwege de kosten voor het sluiten van een vleesfabriek in Australië. Aan de andere kant wordt geïnvesteerd in een suiker- en een gistfabriek in China en een gistfabriek in Mexico.

De winst bij British Sugar, dat net de start van de nieuwe campagne heeft aangekondigd, ligt ruim boven die van vorig jaar. Dat komt onder meer doordat de grote vorstschade die zich begin 2011 voordeed nu is uitgebleven. Daarmee heeft het Britse suikerbedrijf een productie van 1,3 miljoen ton kunnen halen. Ook de Spaanse dochter Azucarera had een succesvolle campagne met 846.000 ton suiker van bieten en deels ook van suikerriet. Ook bij Illovo in Zuid-Afrika ligt de winst voor op die van vorig jaar door een hogere productie van 1,8 miljoen ton en betere prijzen.

W at ingrediënten betreft, ligt de omzet hoger maar komt de winst door herstructureringen fors lager uit. Verder doet ook de Britse landbouwtak van ABF het goed, onder meer door een hogere volume aan bietenpulp bij veevoer. De marges bij kippen- en varkensvoer stonden echter onder druk door ‘weer een moeilijk jaar voor de Britse veeteelt’. Ook de agrarische activiteiten in China maken vooruitgang. De grote levensmiddelendivisie verwacht een hogere omzet maar een lagere winst door herstructureringskosten. Vooral op het gebied van brood wordt de Britse markt nog steeds meer concurrerend. Tenslotte meldt ABF dat haar keten van goedkope kledingwinkels Primark de wind nog altijd in de zeilen heeft en op een 15 procent hogere omzet uitkomt. Een deel daarvan is echter te danken aan de voortdurende expansie, onder meer in Berlijn, in Spanje en in Groot-Brittannië.

Of registreer je om te kunnen reageren.