Home

Nieuws 2282 x bekeken 11 reacties

Mechanisatiebranche wil invoering trekkerkenteken

Biddinghuizen - De Federatie Agrotechniek en het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven (COM) bepleiten invoering van een centrale registratie van landbouwvoertuigen. Dit trekkerkenteken moet samen met verplichte periodieke keuring van landbouwvoertuigen en de invoering van een trekkerrijbewijs de verkeersveiligheid fors verbeteren.

De mechanisatiebranche heeft de voorstellen, opgenomen in de Visie op agrotechniek, op de ATH aangeboden aan demissionair minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegheid.
De verkeersveiligheid in Nederland is de laatste twintig jaar sterk verbeterd, maar niet in het landbouwverkeer. De beide organisaties vinden dat de maat nu echt vol is, en dat na  jarenlange discussie eindelijk knopen moeten worden doorghakt.
Kamp lijkt wel wat te voelen voor hun pleidooi. "De agrische sector heeft veel vrijheid in het verkeer, dankzij een goede lobby", meent hij. "Het is interessant dat verkeersveiligheid nu vanuit de sector zelf wordt opgepakt. Ik ben blij dat vanuit de branche een basisregistratie wordt geopperd."
Siemjan Schenk, voorzitter van LTO Noord, is duidelijk minder enthousiast. "Wij zijn voor maatregelen die de veiligheid ten goede komen. Een trekkerrijbewijs is niet het eerste waar ik aan denk", zegt hij. Hij is wel voorstander van een rijbewijs. Maar ook het bewustzijn van de risico's moet groeien.
Directeur Jos Kleiboer van de Koninklijke Metaalunie, en in die hoedanigheid mede spreekbuis van het COM, hamerde er bij Kamp verder op consistent beleid te voeren. "Wij kunnen ons eventueel nog op slecht beleid voorbereiden, maar niet op beleid dat elke maand verandert."

Laatste reacties

  • Willem1962

    Hmmm, het lijkt wel slecht te gaan met de reparatiebranche in de landbouw? Welke eikel stelt zoiets als een kenteken en verplicht periodieke keuring voor????? Da's hetzelfde als wanneer de bakkers in Nederland gaan zeggen, wij willen een wet welke iedere burger verplicht om brood te eten, tweemaal maar liefst driemaal per dag. Wat een onzin word er weer uitgekraamd. Het lijkt er op dat veel ongelukken veroorzaakt worden door slecht onderhouden landbouwvoertuigen maar dan wil ik daar wel eens cijfers van zien.
    Nee, ik denk dat de heren samen het idee opgevat hebben om gewoon voor meer werk in hun eigen sector te zorgen. Maar ik zal het wel weer mis hebben.

  • bankivahoen

    Zo is het maar net Willem1962 @! Die sector is hard getroffen door de crisis en zoekt vanalles om meer werk te verkrijgen. Ik zou me voor kunnen stellen dat hun branchevertegenwoordigers hard lobbyen bij de volksvertegenwoordigers om dit erdoor te krijgen.Als ze dit overgieten met een sausje van zoiets als veiligheid dan is de uitkomst bij voorbaat bekend !Ofdat de dure diesel al niet erg genoeg is!

  • boerderij12

    helemaal met bovenstaande reacties eens

  • Albert Kuyerhuis

    In het najaar van 1963 heb ik als 18-jarige op een trekker van minder dan 30pk hele vrachten bietenkoppen en stro uit de polders gehaald naar de omgeving van Zwolle en Dalfsen. Zonder trekkerrijbewijs door het drukke verkeer, ook dwars door Zwolle. Mogelijk duizend kilometer gereden, zonder enig letsel of ongeluk. Wel bezat ik toen al rijbewijs voor een auto. Als boerenjongeren opgroeien met tractoren en er verantwoordt mee omgaan - dat is toch ook eigenbelang - is zo'n trekkerrijbewijs weer een nieuwe irritant voor de agrarische ondernemer. Als een beperking op z'n plaats is moet dat opgelost kunnen zijn met een gewoon rijbewijs. Mogelijk dat rij-instructeurs aandacht kunnen wijden aan de verkeersregels voor landbouwwerktuigen. Ik vermoed dat boerenjongeren meer praktische ervaring hebben met het rijden dan menig rij-instructeur.

  • John Deere Power

    Ik sluit me ook bij bovenstaande reacties aan. Machines die naar behoren werken is zeker een eigenbelang! Ik ben zelf werkzaam bij een loonbedrijf. Maar er word bijvoorbeeld regelmatig verlichting gecontroleerd en als een machine niet werkt zoals het hoort of niet (meer) veilig (genoeg) is dan word het gerepareerd of aangepast totdat het wel voldoet aan onze eisen. Wij zitten zelf ook niet te wachten op ongelukken, vandaar dat we het spul netjes voor elkaar willen hebben. Ik wil mezelf niet ophemelen als 'koning van de weg', maar ik zie ook vaak genoeg dat mensen (mede-weggebruikers) op de weg niet weten hoe ze met landbouwverkeer om moeten gaan. Ze raken bijvoorbeeld de grasstenen nog niet eens aan terwijl het landbouwvoertuig al zowat in de sloot ligt om uit te wijken voor diegene..

  • pmaK

    laat de wegbeheerder de wegen niet versmallen wand dit komt regelmatig voor en zorgt voor veel overlast en iritante situaties

  • overheid

    Inderdaad logisch dat mechanisatiebedrijven vragen om een kentekenregistratie met APK. Dat levert voor hen werk op.

    Puur gekeken naar de feiten (verkeersongevallen) is het aandeel veroorzaakt door landbouwverkeer nog onevenredig hoog. Hier zal 'iets' aan moeten veranderen. Alleen wijzen naar burgers die niet weten hoe om te gaan met landbouwverkeer is te kort door de bocht. Landbouwverkeer is menigmaal erg breed (bv. dubbele banden).

    Boeren hebben wat betreft investeringen in haar wagenpark geen recht tot zeuren. Overgaan op dure diesel? Transportsector heeft nooit goedkope gehad. Wegenbelasting? Als een burger zijn wagen weinig gebruikt moet hij toch betalen. Rijbewijs? Niet nodig, ik heb het wel geleerd op de weg. Zouden burgers eens moeten aandragen als argument.


  • bankivahoen

    Overheid@,je praat in ieder geval wel zo,de transportsector berekend de gestegen dieselkosten steeds door naar hun klanten, een boer kan geen factuur versturen maar moet maar afwachten wat de gek ervoor geeft,dus je betoog raakt kant nog wal!

  • AVI

    Dan mogen de automobilisten ook wel een cursus krijgen hoe ze landbouwvoertuigen voorbij moeten komen (dus niet vlak voor vlucht heuvels en midden op een kruising wat vaak gebeurd)

  • overheid

    bankivahoen@.

    Ook niet-agrarische sectoren kunnen niet onbeperkt kosten doorberekenen. Diensten zullen dan minder worden afgenomen of je wordt uit de markt geprijsd. Als voorbeeld kan de btw verhoging worden aangehaald: http://www.nu.nl/economie/2897678/ondernemer-rekent-hogere-btw-nog-niet-door.html.

    Avi@:
    Omgaan met landbouwverkeer is een onderdeel van het behalen van het rijbewijs voor personenwagens. Wellicht dat dit nog meer aandacht verdient. Dit zal dan in combinatie moeten met ook een rijbewijs voor tracktorbestuurders.

  • n.rodenburg1

    Dit voorstel vind ik inderdaad wel erg kort door de bocht en riekt naar werkverschaffing in de mechanisatiebedrijven. Misschien is het wel beter om de handhavende instanties beter op te leiden in het bekeuren van gevaarlijke situaties. Diegenen die z'n spullen voor elkaar heeft wordt ontzien en de 'rotte appels' kunnen een prent verwachten...

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.