Home

Nieuws 954 x bekeken 2 reacties

Liotard wil EU-onderzoek naar superkorting

Brussel - De supermarktketens Jumbo en Albert Heijn handelen met de eenzijdige korting mogelijk in strijd met Eurpese regels. Dat stelt Europarlementariër Kartika Liotard. Zij wil dat de Europese Commissie onderzoek doet naar de handelwijze van beide supermarktgiganten.

Liotard meent dat de supermarktketens misbruik maken van hun marktpositie, door onder meer zuivelbedrijven eenzijdig een korting op de prijs op te leggen.

"Jumbo en Albert Heijn hebben samen een marktaandeel van 55% in Nederland. Door gelijktijdig kortingen af te dwingen zetten ze zuivelleveranciers en melkveehouders op een vuile manier onder druk. Die kunnen hun waar immers niet meer kwijt als zulke grote klanten afhaken. Het afdwingen van onbillijke verkoopprijzen is verboden in de EU," aldus Liotard, die wil dat de Europese Commissie nagaat of er sprake is van een gecoördineerde actie van Jumbo en Albert Heijn.

"Ook grote ketens dienen fatsoenlijke prijzen te betalen aan hun leveranciers. Het is in ieders belang dat boeren het hoofd boven water kunnen houden. Alleen zo kunnen we zorgen dat er op termijn voldoende voedselproducenten overblijven in Europa," aldus Kartika Liotard.

Laatste reacties

  • Agrisales

    Inmiddels zijn de boeren de slaven van Jumbo en Albert Heijn. Vroeger had Nederland de kolonies overzee en werden daar de mensen uitgebuit.
    Nu kennen we dat binnen eigen landgrenzen met een productie op de duurste landbouwgrond ter wereld.

  • joannes

    Wanneer AH en Jumbo 55% van de markt domineren kan geen concurrent om hen hen dus domineren ze de leveranciers en.... hun klanten. Het prijs niveau wordt gewoon bepaalt voor de voor en de achterdeur door een paar categorie managers die bepalen wat er gegeten en gedronken wordt. Dit is die economie die BV Nederland voedt. En door maar een operationele marge tussen de 2 en 5% te rapporteren lijkt alles heel redelijk (voor in het geval van vlees of melk 5 dagen doorlooptijd en handeling). Maar hun kosten structuren, salarissen, (in)efficienties leggen de gehele verticale en horizontale keten vast in een distributie van kosten en marges die helemaal getrimd is om jaarlijks groei en winst te rapporteren voor aandeelhouders. En bij bv de boeren, producenten van zuivel en vlees, is er een voordurende druk om kostprijzen te verlagen om niet koud uitgesaneerd te worden. Jaren verlies draaien is niet vreemd onder de boeren met prijzen die jaarlijks lager liggen tgv marge in de supermarkt. Geen boer heeft ooit de bv de inflatie in zijn prijzen kunnen corrigeren. Hij heeft het met schaalvergroting voor zijn gezin terug moeten verdienen en daarmee overproduktie en concurrentie moeten generen.

Of registreer je om te kunnen reageren.