Home

Nieuws 495 x bekeken 6 reactieslaatste update:19 sep 2012

LTO Nederland: eerst Albert Heijn, dan Jumbo

Veghel - LTO Nederland onderneemt nog geen stappen richting Jumbo Supermarkten, dat in reactie op Albert Heijn ook een kortingsbrief stuurde naar leveranciers. LTO-voorzitter Albert Jan Maat wil in eerste instantie tot een vergelijk komen met Albert Heijn omdat deze partij marktleider is en in het verleden toonaangevend was in het opzetten van duurzame ketens zoals die voor sterrenvlees.

Eerder meldde Distrifood, een zusterpublicatie van Boerderij, dat diverse leveranciers onafhankelijk van elkaar zeggen een brief te hebben gekregen waarin Jumbo koerst op een korting van 1,25 procent op de inkoopprijs. Jumbo bevestigt noch ontkent het bestaan van de brief. Jumbo is met een marktaandeel van meer dan 20 procent de derde grootste inkooporganisatie in Nederland na Albert Heijn en Superunie. Net als Albert Heijn zou Jumbo menen de korting te verdienen omdat de keten de afgelopen twee jaar fors is gegroeid.

Maat, die maandag nog zonder resultaat sprak met Albert Heijn-directeur Sander van der Laan, wil dat Albert Heijn niet alleen in gesprek gaat met leveranciers over de door hen gewenste korting van 2 procent, maar deze definitief van tafel veegt. Wanneer Jumbo inderdaad een vergelijkbare kortingsbrief heeft verstuurd, zal LTO Nederland zich hier volgens Maat in een later stadium wel tegen verzetten.

Laatste reacties

  • politiek

    Zodadelijk moeten de LTO leden dus dankbaar zijn als de korting van 2 % eraf is. ? Dan is het gewoon nog het oude systeem , zonder toekomst voor de gewenste boeren gezinsbedrijven. Dat LTO voor de mega bulk industrie is die men in de schappen van AH wil leggen , weten we ondertussen wel. De vraag is echter wil AH die producten nog wel hebben om niet teveel kanten te verliezen? .

  • B bob

    lto is anaal ingebracht bij het Ministerie van EL&I dus is het beleid gelijk aan dat van de overheid.

  • politiek

    Ze zullen elkaar moeten redden. Een duurzame Albert Heijn met een duurzame veehouderij met boeren gezinsbedrijven. Het duurzame imago , van de echte AH van een 20 tal jaren geleden komt dan weer terug en anders zal het nog verder onderuitglijden. En terecht natuurlijk.

  • B bob

    De grote hoeveelheid Biologische producten bij appie toont aan dat ze bij Ahold wel weten waar het grote geld te verdienen valt in de nabije toekomst. Marqt heeft het nog beter bekeken aangezien daar alleen lokaal en duurzaam in de schappen ligt .

  • ikkethuis

    dat de maatschappij en div clubs steeds meer biologisch eisen van de retail, is iets anders als dat je daar het grote geld mee gaat verdienen b bob. Je gooit alles door elkaar in je uitspraken.

  • Hans Brasil

    Waarom heeft de (z)LTO wel veel geld in de slachterijen zitten en niet in de uiteindelijke verkoop aan de klant?

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.