Home

Nieuws 8617 x bekeken 27 reacties

‘Imagoschade Albert Heijn’

Zaandam – Op korte termijn kan Albert Heijn met een “prijsdictaat” wellicht tientallen miljoenen verdienen, maar voor de lange termijn is de schade van het merk Albert Heijn veel groter. Dat stelt supermarktanalist Gerard Rutte. Volgens Rutte, die een kortingseis van 2 procent ongehoord vindt, loopt Albert Heijn het risico van een nieuwe boycot niet zozeer door fabrikanten maar consumenten.

Zijn klanten eenmaal een andere supermarkt binnengelopen, dan gaan ze niet meer weg, aldus Rutte. Rutte stelt dat Albert Heijn hooghartig is geworden door het succes van de laatste tien jaar. In een weblog schrijft Rutte zich nog te herinneren dat de huidige topman Dick Boer tien jaar geleden met tranen in zijn ogen vroeg toch weer te komen winkelen bij de keten. Albert Heijn lag destijds onder vuur door eerst een omvangrijke boekhoudkundige fraudezaak en later de hoge beloning van topman Anders Moberg.

Laatste reacties

  • politiek

    Het echte succes is er pas , als er in de schappen correcte levensmiddelen liggen waar AH trots op is dat hij hij die MAG verkopen en de consument trots is dat die deze KAN kopen en de producent ( boer ) trots is dat hij die MAG en KAN produceren tegen een passende prijs.

  • John*

    moeten de leveranciers bij de concurrenten van appie nu de prijs verhogen omdat ze minder afnemen? neem aan dat zij marktaandeel verliezen!

  • Ishtar

    Idd AH is hooghartiger geworden.
    Vooral de volgende zin in de AH brief ==>
    'Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt', staat in de brief. '
    Dit is heel erg raar dat een concern zich zo gedraagd, en zegt heel veel over een interne AH cultuur.
    Super arrogant, en het argument is zeer fout.
    Ik vond het raar om te lezen dat dit vaker gebeurde en vaker gebeurd was, want dat zegt ook veel over de verhouding/machtpostie, en ook natuurlijk over belangenbehartiging van de leveranciers.
    Tuurlijk kan er hard onderhandeld worden, maar vooral het argument om anderen te laten betalen voor eigen gemaakte kosten, zonder dat te verwerken in een visie, maar gewooon zeggen, wij breiden uit, dus jullie gaan de rekening betalen is pure arrogantie.
    Het is idd tijd om te zeggen, nu is het genoeg geweest, no more.
    AH kan complimenten krijgen voor de dingen die ze goed doen, maar zou keihard aangepakt moeten worden op dingen als dit.
    En in wezen is dat professioneel ipv pappen en nathouden.
    Ik zou als ik AH CEO was een paar managers gaan ontslaan immers wie denkt deze brief te kunnen schrijfen is bezig met ongekende power play.
    Het geeft wel aan dat echt iedereen bij AH manager kan worden.

  • boelenham

    ishtar heeft het scherp verwoord de arrogantie ten top het zou vion en friesland campina sieren eens een paar weken niet te leveren aan ah de eisen zijn steeds strenger en er staat geen vergoeding tegenover ik denk dat meerder producenten zullen volgen. C 1000 promoot nederlands vlees al een aantal maanden het zou een mooie boost zijn voor deze concurrent van ah

  • Sylke

    gewoon boycotten die graaiers

  • christielle

    Wij letten op de kleintjes.Ga gewoon naar de LIDL cq.ALDI

  • gjcamps

    Als je meer koopt krijg je meestal extra korting, is bij AH voordeelweken ook zo. Dat AH dit vraagt aan leveranciers is normaal, of ze het krijgen ......
    Vion, FrieslandCampina etc. moeten hiermee om kunnen gaan, we hebben krijgen toch geen Max Havelaar melk of schnitzel.........

  • KASI

    boeven zijn het ! Want AH / jumbo heeft toch weer veel verdient want door eerst een 2% korting aan zichzelf op te leggen die nu wordt teruggedraaid geeft de leveranciers/boeren/producenten het gevoel dat ze iets gewonnen hebben. Dus is er voor AH / Jumbo geen reden om de inkoop prijzen te laten verhogen. Want dit is wat in het marge debat het doel was van ons als boeren. Ze blijven slimmer dan ons !!! je zult maar meegedaan hebben aan die opendagen van AH dan ben je pas naief. Kom op belangebehartigers nu doorpakken anders kun je je de komende 25 jaar wel in de klompen laten zeiken!
    !

  • Jan64

    Normaal: De boer dat is de keerl

    Hi-j warkt deur zommer en winter
    Hi-j zwoegt deur 't hele joar
    Moar de bankschuld warkt 't hardsten
    En drukt op alles zwoar
    Hi-j warkt ook op zondag, hi-j warkt altied deur
    Hi-j dich vaak bi-j zichzelf: 'woar doe ik 't veur'

    Meestal dinsdagsmargen geet hi-j noar de markt
    Want de boer die moet ok handel'n bi-j zien wark
    Wi-j kunt 't niet bekieken moar 't is eerlijk woar
    't Boerenwark dat is onmundig zwoar

    De boer dat is de keerl, de boer dat is de keerl
    De boer dat is de keerl die 't mot doen
    Met machines en met de hand bewerkt de boer zien land
    Moar alleen de fabrikanten vangt de poen

    De boer dat is de keerl, de boer dat is de keerl
    Kuch alles op krediet, geld heffe niet
    Met die hoge rentestand, lup 't heavig uut de hand
    Moar ontheffing van belasting krig-e niet

    De bank eist alles op en de handel die li-jdt strop
    Moar de boer dat is de keerl die 't mot doen
    't Zol iedereen duftig raken as de boer ging staken
    Want de boer dat is de keerl die 't mot doen

    De boer dat is de keerl, de boer dat is de keerl
    De boer dat is de keerl die 't mot doen
    Hi-j hef gin bokse meer an 't gat
    Hi-j steet overal op de lat
    ALBERT HEIJN schraapt 't laatsten betjen poen
    ALBERT HEIJN schraapt 't laatsten betjen poen

  • joannes

    @gjcamps, je slaat de plank geheel mis! alle kortingen in de winkel zijn op (logistieke) efficientie voordelen gebaseerd. Hogere kassa aanslag, enz ... de arbeids en logistieke productiviteit van een winkel wordt aanzienlijk verhoogt bij grotere aankopen in volume en in waarde. Dit principe gaat op bij de distribtie maar tot een bepaalde hoeveelheid of kwantum. Op het moment dat bv een melkstroom of kaas, zo volumieus, wordt dat er dagelijk bijna 24 uur geproduceerd wordt voor de AH of Jumbo distributie centra zijn er geen volume of organisatie voordelen meer te bereiken: het is een continue stroom. Een continu stroom die start bij de boer en mbv bewerkings slagen in een van distributie centra van AH of Jumbo terecht komt. Een paar winkels meer betekent dan niet meer dan een paar andere cijfers in de elektronische factuur. Dus die 2 % zogenaamd voordeel (nota bene over de gehele omzet) voor de producent is onzin en dat zullen ze daar ook in moeten zien. Die 2 % kan een groot deel van die broodnodige marge zijn die bij het produceren al snel is ingeleverd met bv voer kosten die wereld markt gebonden stijgen of dalen en die AH en Jumbo NIET erkennen als een bedrijfsrisico voor de distributeur of consument. Kortom de concentratie van de distributie geeft de distributeurs onevenredig veel macht in de keten. Het wordt de strategie van een koekoeks jong: Zorgen dat je snel groeit om vervolgens je leveranciers uit te hongeren!

  • gjcamps

    Joannes, als inkoper moet je altijd korting vragen, of het krijgt is afhankelijk van de verkopende partij. Ik zie cooperaties als gebundeld verkoop orgaan van veel kleine producenten. Als verkopende partij moet je argumenten hebben waarom je prijs omhoog moet, voorbeeld duur veevoer of verdwijnen van rode diesel. AH -2% Leveranciers +10% en je komt ergens in het midden uit. Dat is het spel. En ja je hebt gelijk dat ze machtig zijn maar een leverancier moet ook verschillende kanalen zoeken om te zorgen voor risicospreiding. Met name het Danone en President zie je in heel europa in de schappen liggen.

    Wanneer je exclusief aan AH zou leveren ga je er bij een omzetgroei van AH op vooruit, je krijgt een groter stukje van de markt. Als 'exclusief partner' of 'prefered supplier' is het dan vaak logisch dat je samen investeerd in dit stukje groei. Wanneer je echter ook aan andere retailers levert of je toch niet zo exclusief bent maakt het dus niets uit en geeft het alleen een verschuiving en kun je er beter niet aan meewerken.

  • Zents beheer

    Doe mee met de aktie- stickers plakken, boeren pakken - zie webside youth food movement

  • joannes

    gjcamps, zoals je het process beschrijft is het niet beschreven in de brief en ik kan me voorstellen dat veel leveranciers zich behoorlijk geintimideerd voelden met zo´n schrijven. Het idee dat het een gelijkwaardige onderhandelings positie is geloof je toch zelf niet! Dan ..... wanneer laat AH zich beinvloeden door stijgende productie kosten van leveranciers? Het enigste voorbeeld wat ik ken is dat van protesterende vervoerders wiens kostprijs voor een belangrijk deel door wereld marktprijzen van brandstoffen en CAO´s worden bepaald. Kortom onder hoge sociale druk! En wanneer er dan exclusief geleverd wordt, is er helemaal een scheve verhouding. Natuurlijk daar kiest zo´n geillusioneerde leverancier voor zal je antwoord zijn maar om hem dan een algemene brief te sturen wanneer AH even geld nodig heeft is niet meer dan de dominante rol in zo´n relatie misbruiken. Deze leverancier heeft ook zijn medewerkers, leveranciers en investeringen. Het is al erg genoeg dat de verwachte omzet/marktaandeel tegenvalt en/of de plannen net als bij AH niet worden waar gemaakt. Kortom de machts verhoudingen moeten niet alleen horizontaal maar ook vertical in de bedrijfskolom in verhouding zijn en dat zijn ze met de concentratie bij de supers allang niet meer en, met de ontwikkelingen van de laatste jaren, leidt het zelfs tot arrogante dreigbrieven zoals we ervaren hebben.

  • Spruit12

    AH vergeet dat hun leveranciers ook deel hun consumenten zijn. Even doordenken: Waarom zou je boodschappen doen bij een supermarkt die je je eindejaarsbonus en misschien wel je baan/bedrijf kan kosten.

  • marcel1972

    ik zou zeggen tegen alle klanten van ah, laad uw winkelwagen vol en laat de dame aan de kassa alles aanslaan, als ze vraagt om het geld, dan eerst vragen om 5% korting. geeft ze die niet, dan zonder boodschappen de winkel uit. eens zien hoe ze dat werk allemaal gaan organiseren, het inkoop voordeel is dan snel weg

  • politiek

    Wat is imagoschade ?? Uiteraard zit daar AH niet op te wachten. Vooral niet als er van zowel consumentenkant als producentenkant verzet komt tegen de werkwijze en arrogantie van AH. Imago is ook iets wat je met miljoenenkostende reklamespotjes NIET kunt terugwinnen. Sterker nog , zit je in die neerwaartse spiraal dan zal die reclame (die imagospotjes) het imago !! versnellen bergafwaarts. Vroeger was Albert Heijn een begrip in stad en dorp. Het zal een sport worden om juist niet bij AH boodschappen te doen want AH nam het voortouw de mening van consument en producent te negeren voor eigenbelang en dat juist in een tijd van crises en ieder een stap(je) terug. Imago , ja juist wat is imago eigenlijk. Je kunt met geen miljoenen euro,s een positief imago kopen. Hoopenlijk beseft AH dat tijdig.

  • hout&co

    Marcel1972,
    Een fantastisch idee, en dan ook echt giga vol laden wedden dat ze knap balen als je zegt oh nee ! Zonder korting geen boodschappen.

    Zag vandaag dat Jumbo van in ieder geval 1 product de prijs alweer verhoogt heeft.
    Brinta vorig jaar nog te koop voor € 0,85, vorige week nog voor € 1,23, nu voor € 1,45.
    Voor zover ik kan beoordelen is dit binnen een jaar een prijsstijging van ongeveer 60 % ! ! !

    Geen wonder dat ze zoveel winkels bij kunnen kopen.
    Prijsstijgingen aan de lopende band.

  • gjcamps

    Joannes, ik heb geen bonuskaart en ga bij hoge uitzondering bij AH kopen.
    Zolang consumenten blijven kopen en leveranciers in de rij staan kunnen ze dit soort brieven versturen. Dit is niet nieuw en de manier van zaken doen is bekend bij iedereen die het wil weten. Dus weg met die kaart en ga elders kopen, bijvoorbeeld op de markt of bij een boerenwinkel.

  • Sylke

    @ hout en co
    Als je vraagt waarom de Brinta zo duur geworden is zeggen ze dat de tarwe duur geworden is
    maar een verhoging van 70% (145:085 =1,70) staat in geen enkele verhouding tot de gestegen tarweprijs
    dus deze prijsverhoging van 70% verdwijnt voor het grootste deel in de zak van de super

  • Sylke

    Ik zat net te denken dat de bonussen natuurlijk ook betaald moeten worden

  • joannes

    gjcamps, ik hoop en reken erop dat, met zo´n voorval als die brief, meer mensen je voorbeeld volgen, vwb dat kopen.

  • Sylke

    Ahold wil zijn belang in de scandinavische supermarkt ICA verkopen geschatte opbrengst 2 tot 2,5 miljard

  • drikhend

    Laat je niet gek maken het zal de consument worst wezen dat de producent 2 % minder gaat beuren als dit feest doorgang gaat vinden . Hij of zij zal doen geloven dat dit de korting voor hen is . Dus de prijzen minder snel omhoog gaan . En dat is in hun voordeel , Het zal leiden tot harde prijs oorlog tussen de super markten .Dat kan wel veel klanten gaan kosten . Zeker als je het imago van duur gaat krijgen . Want bij velen is de knipbeurs de pijnlijkste plek . Moraal komt niet op de eerste plaats .

  • boerkebrabant

    nu doorpakken, elke maand de betalingstermijn met een week terugschroeven en het vlees boven kostprijs gaan verkopen zodat iedereen er wat aan kan verdienen. ps bedank nvv, deze actie is beter als al dat gepraat wat die andere club doet.

  • Grensboerke

    De heer Camps heeft in zekere zin gelijk.
    Het wordt een tijd dat de verkopers van Friesland Campina en Vion eens durven door te pakken. AH denkt maar aan één ding en dat is zichzelf. Deze brief zou de verkopers van Friesalnd Campina en Vion ook eens wat meer aan de Coöperatie moeten doen denken, volgens mij krijgen zij een bonus in volume en niet in toegevoegde waarde (voor de veehouders).
    Hopelijk neemt de consument het heft in handen en loopt een keer vaker AH voorbij. Ik koop al geen vlees meer bij AH sinds ze in de jaren negentig het project met Dumeco lieten ploffen!

  • jrboer

    Ik heb mijn vrouw verboden nog bij Albert Heijn te winkelen. Volgens mij de enige remedie

  • Piet, Midden-Europa

    Hoogmoed-waanzin is een psychologisch probleem, daar kunnen vreemde idee-en door ontstaan !!!...

Laad alle reacties (23)

Of registreer je om te kunnen reageren.