Home

Nieuws 609 x bekeken 3 reacties

Gelders gedeputeerde haalt uit naar supers

Arnhem - Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk (CDA) vindt dat supermarkten voorbijgaan aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, als ze eenzijdige kortingen opleggen aan leveranciers.

Van Dijk is de eerste politicus die zich mengt in de discussie over afgedwongen prijsverlaging door supermarkten Jumbo en Albert Heijn.

Van Dijk zegt dat prijsafspraken moeten worden overgelaten aan de markt en dat politici zich daar niet mee moeten bemoeien.  maar aan de andere kant heeft de overheid wel een verantwoordelijkheid als het gaat om dierenwelzijn, milieu en een zorgvuldig gebruik van het landschap. "De overheid stimuleert dat met belastinggeld, regels en andere middelen. Boeren moeten meer doen voor hun dieren en voldoen aan hoge milieu-eisen."

Hij vind dat agrarisch ondernemers dan wel in staat gesteld moeten worden om dat ook te doen. "Dan moeten ze wel een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, zodat grote investeringen in luchtwassers en diervriendelijke stallen ook terug verdiend kunnen worden. Gewoon een eerlijke boterham. Een eenzijdig opgelegde prijsverlaging van de grote retailers helpt dan beslist niet."

Van Dijk komt met zijn kreet na een gesprek dat hij vorige week had met onder meer agrarisch ondernemers.

Albert Heijn heeft vorige week in een gesprek met LTO Nederland afgesproken een ronde-tafelgesprek op te zetten over de positie van boeren en tuinders in de keten.

Agrarische vakbonden hebben via een brief aan leveranciers opgeroepen Albert Heijn te houden aan de toezegging dat de brief waarin de korting werd aangekondigd, ook van tafel is. Leveranciers moeten zich blijven verzetten tegen de korting, vinden de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV), Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV), Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) en de Dutch Dairymen Board (DDB).

Laatste reacties

  • aarthamstra1

    Beetje laat ,Deze multinationals kregen als publiektrekkers voorrang van zowel
    gemeentes als provincies als zich in een plaats wilde vestigen. De beste plek tegen gereduceerd tarief . Het gevolg is het omgekeerde effect de kleine middenstand heeft zijn winkel moeten sluiten.De dorpen en steden zijn er minder aantrekkelijk door geworden. De inkomsten van de middenstand ook.
    Net als in de agrarische sector is het evenwicht weg. Zo zal het niet meer lang duren dat ook de boer word ingeruild voor multinationale ondernemingen.
    Dit alles onder het motto de voor uitgang houd je niet tegen . Dat klopt als een bus. Wel ten koste van de bevolking. Arbeiders, Ouderen ,zieken,ge handicapten .enz . Dat is het idee.

  • agratax2

    aarthamstra1. Zolang productie door particuliere boeren, die elkaar de tent uit concurreren goed koper is dan industriële productie, gaan de multinationale ondernemingen niet zelf boer spelen met alle bijkomende risico's.

  • joannes

    Dat Rabo onderzoek zegt genoeg: de boeren primaire sector heeft een gemiddeld rendement van -2%, de verwerkers 17% en de retail 22%. De strategie is simpel eerst zorg je voor een goed concept, vervolgens een goede marketing en daarna dwing je een ieder in de keten marge af te staan voor je zogenaamde concurrentie kracht met het doel dat de consument er beter van wordt. Wat er in werklijkheid gebeurt is dat de consument heel weinig keus meer heeft en altijd dat ¨service apparaat¨ van de retailer moet betalen die vervolgens een ieder met zijn markt macht dwingt marge af te staan. Dit moet een keer een grens vinden. Dat de politiek deze marktwerking nooit herkend heeft en nooit heeft ingegrepen heeft vooral te maken met het feit dat politici menen dat hun kiezers hier belang bij hebben. Ik vraag me dat af: de binnenstadt wordt steeds meer een domein van het grootwinkelbedrijf en de middenstand verdwijnt of wordt franchiser. Eenieder is opgelijnd in ¨apparaten¨ die elkaar op hoog niveau altijd vinden!

Of registreer je om te kunnen reageren.