Home

Nieuws 212 x bekeken

Britse supermarktketen Morrisons ziet verkopen teruglopen

Londen – Morrisons, de vierde supermarktketen van Groot-Brittannië, heeft de verkopen tot eind juli met bijna 1 procent zien inzakken.

Dankzij de opening van nieuwe winkels en hogere benzineprijzen ging de groepsomzet echter wel omhoog met 2,3 procent naar ruim 11,2 miljard euro. De winst voor belastingen bleef nagenoeg stabiel op 554 miljoen euro.

"Met de aanhoudende inflatie bij de grondstoffenprijzen die drukt op het toch al zwakke consumentenvertrouwen moeten we steeds harder werken voor onze klanten", aldus topman Ian Gibson. Die klant kijkt bovendien alleen maar naar één ding: de laagste prijs. Dat leidt ertoe dat het eigen goedkope merk M Savers 40 procent meer is verkocht dan vorig jaar. Bovendien koopt die klant tegenwoordig minder producten dan vroeger. "Ze kopen alleen wat ze echt nodig hebben," denkt Gibson.

Morrisons staat bekend om de grote versafdelingen met onder meer eigen slagers en visverkopers. Het winkelbedrijf werkt bovendien hard aan verticale integratie door zelf de te verkopen producten te fabriceren. Zo werd eerder een vleesfabriek van Vion overgenomen en is ook een eigen fabriek voor verse vis in bedrijf genomen.

Of registreer je om te kunnen reageren.