Home

Nieuws 5490 x bekeken 17 reacties

Albert Heijn schort korting voorlopig op voor deel leveranciers

Zaandam – Albert Heijn schort een eerder aangekondigde korting van 2 procent voorlopig op voor leveranciers die het met de korting oneens zijn, of aanvullende voorwaarden eisen. Dat bevestigt een woordvoerder, die zegt dat Albert Heijn spijt heeft in de kortingsbrief een toon te hebben aangeslagen die de indruk wekt dat voor onderhandelingen geen ruimte was. “Albert Heijn wilde nooit een korting eenzijdig opleggen.”

De woordvoerder benadrukt dat leveranciers in de laatste zin van de maandag verstuurde brief worden uitgenodigd tot een gesprek. Tien procent, wat neerkomt op ruim 100 leveranciers, vroeg inderdaad een gesprek aan. De supermarktketen, marktleider in Nederland met een marktaandeel van 34 procent, heeft vervolgens zelf gebeld met alle andere leveranciers. Normaliter had Albert Heijn alleen de sleutelleveranciers gebeld, maar de storm van kritiek maakte dat de keten wat recht wilde zetten, aldus de woordvoerder.

Voor hoeveel leveranciers de korting nu gaat gelden is onduidelijk. “Sommige bedrijven zijn, soms met extra afspraken, wel akkoord gegaan. Met andere bedrijven wordt nu gesproken over welke korting kan en op welk moment we die gaan invoeren. Albert Heijn houdt wel vast aan het idee in de brief dat wanneer de supermarktketen tijdens een contractjaar sterk groeit, zoals dit jaar met meer dan 80 supermarkten, een korting uitgangspunt is.”

Albert Heijn zelf claimt “zeer regelmatig” tijdens een lopend contract geconfronteerd te worden met verhogingen van de inkoopprijs. “Daar volgt dan ook een gesprek op dat in uiterste gevallen leidt tot een leeg schap”, aldus de woordvoerder. “Zo hebben we een tijdlang geen 1,5 liter flessen van Coca Cola verkocht. In de meeste gevallen komen partijen er wel uit. Ook Albert Heijn volgt bijvoorbeeld de grondstofprijzen en is bereid prijzen te verhogen wanneer nodig.”

Analisten zien in de kortingsbrief een signaal dat de concurrentie in de supermarktbranche moordend is. Albert Heijn blikt terug op een tegengevallen EK-actie en volgens de koepelorganisatie van supermarkten, het CBL, realiseren de supermarkten gemiddeld een marge van 3 procent. Het CBL benadrukt dat daarmee de marge bij inkooporganisaties lager ligt dan bij veel voedingsproducenten.

Laatste reacties

  • varkenshouder1

    Kan ik ook nog de procenten na beuren van AH die hij mij jaren lang te weinig uitbetaald heeft. Daar hoor je ze niet over. Als de NMA dit soort actie`s toelaat kan de NMA opgeheven worden is mijn mening. Het einde is dan zoek. AH moet zijn eigen tent financieren en niet het geld bij de leverancier halen.......Schande!!!

  • jocox

    Hoezo voor een deel van de leveranciers ? Chantage of welke vorm dan ook daarop gelijkend blijft uiterst laakbaar en getuigt van een gebrek aan norem en waarden alsmede wat we verstaan onder goed koopmanschap. AH ( en collega's die zich ook tot deze laakbare praktijken laten verleiden ) moeten zich diep schamen ! Hoogste tijd dat de politiek de NMA die hetook nu weer af laat weten onder de loep gaat leggen.

  • m.nieuweboer


    Een goeie actie tegen het 2% korting plan zou kunnen zijn om als agrariér met b.v. 10 personen gelijktijdig boodschappen te gaan doen en ieder bij een kassa de boodschappen laten afrekenen en bij het afrekenen 2 5 korting opeisen.
    Als de korting niet wordt verleend de winkelwagen laten staan en de winkel verlaten.Van te voren de pers en een fotograaf op de hoogte brengen en de actie uitvoeren in zo veel mogelijk AH supermakten.
    M.Nieuweboer

  • joannes

    Zielig doen met een marge van 3 procent op de omzet neem ik aan. Maar daar heb je ook veel minder kapitaal voor nodig wanneer de melk met een houdbaarheid van 7 dagen dagelijks wordt aangeleverd en je een betalingstermijn van 90+ dagen voorgeschoteld krijgt. Wanneer die melk 3 codedagen in het distributie kanaal van AH is krijgen ze veel geld met 3%. Een boer moet het met minder doen en meer kapitaalrisico.

  • Sylke

    Appie heeft wel zijn ware aard laten zien: Graaien! ten koste van de leveranciers

  • arib

    AH heeft het zeer en zeer moeilijk. Consumenten zoeken het bij de goedkopere B en C merken. De resultaten staan onder zeer hoge druk. Alleen lagere inkoopprijzen kunnen leiden tot concurentie met de andere suoermarktketens. Mogelijk dat ook de (interne) financiering onder druk komt te staan. Deze ongenuanceerde wanhoopsdaad is te begrijpen.

  • joannes

    @arib, AH heeft het vooral moeilijk omdat ze strategisch een paar grote blunders hebben gemaakt. En.... dat ze in deze tijd waarschijnlijk te hoog gepositioneerd zijn in de markt. Maar de huizen prijzen zakken al een paar jaar en ik neem aan dat ze daar ook de krant lezen. Waarom hebben ze niet met een interessanter assortiment de terugloop kunnen voorkomen? Het is niet de eerste keer dat de economie terugloopt. Wanneer ze in de archieven kijken weten ze hoe ze hier mee zijn omgegaan, Een ding is zeker: Nog nooit zijn ze in de publiciteit gekomen voor een algemene korting van 2 % bij leveranciers voor omzet expansie. En dat in een periode dat ze terug vechten voor markt aandeel. Wanneer het slecht ging was er altijd een gezamelijk belang maar niet met deze motieven! De arrogantie ten top!

  • jocox

    Als ik het goed heb begrepen gaat 80% van de leveranciers a.s. maandag toch de boot in.Blijft ongehoord en ze hopen in Zaandam dat het wel overwaait.
    Vertrouwen komt te voer en gaat te paard; dit geldt ook voor imago. Alleeneen andere top kan dit herstellen want eens een d..f altijd een d..f !

  • ed12345

    Nieuweboer alvorens u zo'n actie start is het misschien wijs eerst de media wereld af te tasten of zij dit een interessant verhaal vinden zo niet kom het verhaal ergens achterin op een heel klein kolommetje

  • Zents beheer

    Doe mee met de aktie -stickers plakken, boeren pakken- zie webside youth food movement

  • B bob

    Super goede actie Zentbeheer1 Succes .

  • varkenshouder1

    Als AH het zo moeilijk heeft zullen ze intern moeten korten, daar valt meer te halen dan die 2% !!!

  • Spruit12

    Suggereerd het CBL nu dat in marge in de keten bij iedereen gelijk moet liggen? Wel een erg communistische gedachte bij een organisatie die de belangen van grote kapitalistische bedrijven moet behartigen.

  • buzeyn

    na zo een arrogante actie weet ik het nu zeker. ik koop niet meer bij ah.

  • Sylke

    na zo`n actie van AH ben ik ze hartstikke zat
    Eerst andere winkelketens overnemen en nu het tegenzit kunnen de boeren en andere leveranciers de boel gaan financieren
    misschien wordt het tijd dat er een andere betrouwbare directie komt en valt er nog wat te korten op de reclamekosten
    Ik rijdt ze liever voorbij en ga naar een betrouwbare supermarktketen
    Trouwens Jumbo doet ook iets soortgelijks
    Ik begrijp ook niet dat het grootste deel van de leveranciers akkoord gaat met zo`n wurgcontracteis

  • sensia

    ik help de boeren en ga stickers bestellen en plakken. ook is de youth food movement TEGEN de bio-industrie. wij willen de kleine familiebedrijven terug, waarbij de varkens en koeien en kippen weer buiten mogen lopen. slow food movement rocks! Niet kwaad worden agrariers het is voor jullie het allerbeste, om je niet meer te laten chanteren en opjagen door de vleesmaffia en de banken. let wel, de ook PvdD heeft juist voor de boeren het meest te bieden.

  • B bob

    Alle Boeren en verwanten die nu nog bij de jumbo of ahold hun boodschappen doen zijn mede schuldig aan de ondergang van de Nederlandese Land en Tuinbouw ! Lezers die het beste voor hebben met deze Ondernemers plakken zichzelf helemaal ongans met de 2% korting stickers en verlaten zonder aankoop de winkel.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.