Home

Nieuws 4190 x bekeken 21 reactieslaatste update:17 sep 2012

Albert Heijn wil in gesprek met leveranciers

Albert Heijn schort voorlopig de korting van 2 procent op bij leveranciers die zeggen dat ze erdoor in de problemen komen.

Dit meldt de NOS op zijn website.

Maandag kondigde de supermarktketen aan dat het eenzijdig de betalingen aan de leveranciers verlaagt.
Albert Heijn wil in gesprek met leveranciers die hun prijzen niet kunnen verlagen. Daarna neemt de supermarkt een besluit over de regeling.
Zo'n dertig boeren protesteerden vandaag bij het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Ze zijn bang dat de leveranciers de prijsverlaging doorberekenen aan de boeren.
De kortingsactie is voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit geen aanleiding om opnieuw onderzoek te doen naar de supermarktketen.
Bij de overname van C1000 door Albert Heijn oordeelde de NMA dat de supermarktketen niet te dominant werd op de Nederlandse markt. Volgens de NMA is er vooralsnog geen reden om daaraan te twijfelen.


Lees alles over de kortingseis en de protesten bij Albert Heijn in ons dossier.

NOS

Laatste reacties

  • politiek

    gefeliciteerd voor de ACTIEVE actievoerders.

  • B bob

    Gelukkig waren er een paar Ondernemers die wel voor de Sector opkwamen ! De rest zat in de kroeg hun verdriet te verdrinken ?

  • J.S.

    @ B bob,

    Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, de meeste boeren hebben daar echt geen tijd voor. Want wil je een goede actie op poten zetten, dan vergt dat veel tijd!

  • varkenshouder1

    Doorgaan totdat de 2% korting van de baan is geveegd. Als AH wil uitbreiden moet ie dat zelf financieren en niet de leverancier. Geld ook voor alle overige supers trouwens en zeker ook voor Jumbo die in het verleden zijn betaaltermijnen al verlengd heeft. Het is èèn grote schande van de supers ......

  • agri2

    Albert Heijn is wel een beetje laat met een gesprek, dat had voor de brief al moeten gebeuren.

  • jansuden2

    Dat is geld verdienen over de rug van andere.
    Als wij bij de kassa staan en betalen 2% minder voor een volle kar boodschappen dan mogen we deze echt niet meenemen.
    Dit is misschien wel een leuke actie!

  • J.W.Kardux

    Laat iedere boer,veehouder en tuinder een kar vol met boodschappen inladen bij AH en bij de kassa zeggen U moet 2% inhouden van het te betalen bedrag!!! doen ze dat niet laat U de kar achter en laat het personeel van AH het zelf terug zetten in de schappen.
    Zo denk ik erover Hans Kardux

  • ikkethuis

    ook al gaat deze 2% korting niet door, de ah heeft hier wel door laten zien dat zij de prijs bepaald, en de leverancier blij moet zijn met wat hij krijgt voor zijn produkt. Dit is niet gezond en hier moet dan alsnog actie tegen ondernomen worden.

  • detelg1

    De prijs komt tot stand door vraag en aanbod. En zo lang het aanbod te groot is gaat de prijs omlaag. Is echter de vraag groter dan het aanbod dan stijgt de prijs. Zo gauw er krapte bij de schappen komt ,ook bij appie hein, moeten ze betalen en dat duurt geen jaren meer. Droogleggen die handel. Dat zal ze leren.

  • robert1

    Zorgen dat je minder gaat produceren ipv meer; staan de winkeliers op de stoep bij de fabriek of ze aub geen melk kunnen kopen. Maar ja, volop nieuwe stallen en iedereen wil melken; we maken het de inkopers wel heel erg gemakkelijk.

  • jocox

    Kennelijk vind de NMA chantage of varianten daarop ( zoals geen bijdrage dan geen plaats op het schap) acceptabel. Waarvoor staat de NMA dan nog ?

  • lub tuf

    nu gelijk even doorpakken en een fatsoenlijke voerprijscorrectie afdwingen.

  • Ishtar

    Hoezo in gesprek met leveranciers?
    Waar valt er over te praten zou je denken?
    Gewoon als AH sorry zeggen voor het gedrag, en de gestuurde machtsmisbruik brief als niet verstuurd laten beschouwen.
    Wat vindt CBL nu van het gedrag van AH ?
    Onderhandelingen zijn onderhandelingen en vallen soms goed of minder goed uit.
    Maar wat AH doet is power play, en gewoon misbruik, immers ze schrijven,
    'Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het PASSEND dat u hieraan bijdraagt', staat in de brief. '

    Of zou de CBL dit gedrag (argument) van AH ondersteunen?
    Ik ben wel heel erg beniewd wat CBL denkt, vindt en zegt.

  • gpdeboer

    Hallo,

    Gister waren wij (10 NMV-ers en aanhang) bij een door een bewuste studenten/consumenten genaamd Youth Food Movement georganiseerde actie (via Facebook) aanwezig. Er hadden zich zo'n 140 personen aangemeld uiteindelijk verzamelden zich er 40 op de dam en zijn we de AH naast Magna Plaza in gegaan. En hebben de gehele vers afdeling bestickerd met 2% korting stickers hier is beeld materiaal van terug te vinden op de YFM en Vimeo website. Hierna zijn we allemaal met bestickerde producten richting kassa vertrokken en proberen onze 2% te krijgen. Mede door de inmiddels aanwezige politie en beveiliging hebben we de discussie niet te hoog opgedreven we hadden al een bon voor vernieling (vanwege t stickers plakken ) maar wel een signaal afgegeven. T was vooral positief omdat t een door consumenten georganiseerde actie was die zich bewust zijn van onze situatie hard werken weinig verdienen en weinig opvolgers.

  • evanderpasch1

    En voor Ah en andere ,moeten wij over paar jaar de stal aanpassen om duurzaam te produceren succes

  • janmoed

    wat A H betreft ze zijn niet beter dan de rest , dat er niet meer wordt betaald . als we dat willen om draaien , zal de landbouw het zelf moeten doen. zei zijn 3 in kopers als we een verkoop put maken is het gebeurt met ze . dan gaat er morgen 0.50 geslacht worden betaald , jan moed

  • Zents beheer

    Doe mee met de aktie -stikkers plakken, boeren pakken- zie webside youth food movement

  • tessemakergj

    nu gewoon 5% prijsverhoging vragen of nooit meer leveren dat zal ze leren de boeven van AH

  • bert bert

    Mooi voorlopig
    Volgende akties
    Even op de tanden bijten en dan gewoon niets meer leveren ofwel +5%
    Wedden dat het het zwijn door de knien gaat

  • Mozes

    Het was een slechte actie. De gehanteerde leus luidde 'wurgt AH de voedselproducent'. De actie voerende boeren presenteerden hun eigen zielig zijn als argument voor hogere prijs.
    Als ze de actie slim hadden aangepakt hadden ze als leus gebruikt: 'AH dwingt boer tot mega stal'. Of: 'bij AH prijs ten koste van dierwelzijn'.
    Laten we hopen dat bij een volgende gelegenheid LTO de actie organiseert.

  • nstrade

    Albert Hein kan doen en laten wat ie wil. We sturen het vlees ,levende varkens en koeien ,graan,melk naar Rusland die hebben wel eten nodig en hebben geld. Gelukkig is het vrijehandel nu geopend. als ze ook wat willen kopen moet Albert Hein en Co een half jaartje van te voren inkopen en schriftelijk beloven op te houden met de goedkopen Pr stuntjes. Anders worden ze geboykot door hun leverancier van landbouwprodukten

Laad alle reacties (17)

Of registreer je om te kunnen reageren.