Home

Nieuws 1708 x bekeken 14 reactieslaatste update:22 sep 2012

Albert Heijn en LTO Nederland starten brede discussie en onderzoek marges

Zaandam – Albert Heijn (AH) en LTO Nederland nemen het initiatief tot rondetafelgesprekken over de verhouding tussen supermarkten en agrariërs. Daarnaast geven AH en LTO Nederland een onafhankelijk onderzoeksinstituut, waarschijnlijk het LEI, de opdracht om de relatie tussen Nederlandse primaire producenten en supermarkten, waaronder de margeverdeling, te onderzoeken. Het is de uitkomst van overleg van LTO Nederland en agrarische jongerenorganisatie NAJK met AH.

Vanuit de analyse die hieruit voort komt wordt een agenda voor rondetafelgesprekken gemaakt. Hiervoor worden ook andere supermarkten en belanghebbenden voor uitgenodigd. Het initiatief is volgens AH en LTO Nederland vergelijkbaar met het Verbond van Den Bosch, waarin ketenpartijen afspraken maakten voor verduurzaming van de vleesveehouderij en een bijbehorend gezond afrekenmodel. AH betaalt het onderzoek. Mogelijk wordt naast het beoogde LEI voor het begeleidingsteam nog een adviesbureau met expertise over commercie, zoals McKinsey, benaderd.

Onder meer voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland en voorzitter Wilco de Jong van NAJK spraken maandag en vrijdag met directeur Sander van der Laan van AH. Aanleiding was een voorgenomen korting van 2 procent op de inkoopprijs door AH, die volgens leveranciers overigens navolging vond bij Jumbo. Boerenvakbonden protesteerden bij de poort van het hoofdkantoor in Zaandam en de Youth Food Movement, een beweging van vooral stedelijke jongeren zetten in het centrum van Amsterdam een stickeractie op tegen AH onder het motto “geef jezelf 2 procent korting!”

De 2-procentseis van AH is niet van tafel, hoewel Maat het schrappen van de korting wel als einddoel voor de gesprekken formuleerde. Volgens een woordvoerder van AH is de kortingsbrief geen zaak voor boeren en tuinders maar de bedrijven die tussen hen en de supermarkt in zijn, zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina, Vion of The Greenery. In het onderzoek zal de werkwijze rond contracten wel aan bod komen.

AH is met leveranciers in gesprek gegaan over de korting, die het rechtvaardigt door te wijzen op de sterke groei van de keten dit jaar. In 2012 voegde AH, marktleider met een marktaandeel van ruim 30 procent, meer dan tachtig winkels toe aan haar bestand. Leveranciers profiteren hiervan mee, aldus AH.

Maat vergelijkt het proces waarbij leveranciers en supermarkten nader tot elkaar proberen te komen "drie stappen vooruit, twee stappen terug." “Wij stellen het belang van de duurzame voedselproductie en een eerlijke prijs voor boeren en tuinders voorop en met de vandaag gemaakte uitspraken zijn we hiermee op de goede weg”, aldus Maat.

Voorzitter Wyno Zwanenberg van de Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders is bang dat de gespreksrondes te weinig concreet zullen zijn. “Voorop staat dat het verdienmodel vooraan de agenda komt te staan en niet achteraan. Bij de gesprekken in het kader van het Verbond van Den Bosch krijgt het verdienmodel achter verduurzaming wel duidelijk weinig prioriteit en dat kan wat ons betreft niet zo doorgaan.”

De Rabobank liet het LEI eerder ook een breder margeonderzoek uitvoeren waaruit toen bleek dat de marges in de primaire sector het kleinst zijn. Tussen de jaren 2005 en 2009 bedroeg bijvoorbeeld het rendement op eigen vermogen in de varkenssector -2,9 procent waar de verwerking 17 procent rendement noteerde, en de retail 22 procent. Melkveehouders noteerden een rendement van 0,3 procent tegen 19 procent voor de verwerking en opnieuw 22 procent voor de retail.

Eerder bracht de Nederlandse Mededingingsautoriteit een rapport uit over margeverdeling in de keten. Toen was de conclusie over enkele sectoren waaronder groente en fruit dat vooral in de schakel tussen primaire sector en de supermarkten kosten niet kunnen worden verklaard.

Laatste reacties

  • De Mol

    Dus het overleg tussen ahold en LTO zou door het ministerie van LEI (een onafhankelijk onderzoeksinstituut? ) geleid kunnen gaan worden.
    Het LTO is een onderdeel van het ministerie van EL&I
    Dus eigenlijk gaat de overheid het belang van de Land en Tuinbouwer behartigen. Hoe kan de NAJK met dit voorstel komen ?

  • joannes

    Een zoethoudertje! Ze weten niet hoe ze met de macht van de distributeurs om kunnen gaan. Een onderzoek naar marge is tijd verlies. Iedereen weet dat Ahold jaarlijks meer rapporteert tot ze weer eens een strategische fout maken. En... iedereen weet dat veel ondernemers in de land en tuinbouw een schrale marge scoren als er al marge is: operationeel.

  • HvdR

    De 2 % is dus niet van de baan. Precies de reden dat ik geen lid ben van deze waardeloze club. Steeds weer de bekende praatjes om de achterban zoet te houden en als puntje bij paaltje komt geen ruggengraat tonen.

  • kleitokkers

    Als ze even naar engeland kijken en gaan sparren met andere multinationals zoals mc donalds hoe om te gaan met producenten dan komt het wel goed.

  • B bob

    In Engeland bepallen de grote supermarkten de marge van hun productieslaven volledig Kleitokkers dus weet ik niet zo goed waar je nu op wilt wijzen. De Macht terug grijpen kan alleen maar door de afzet rechtstreeks aan de Consument weer in eigen hand te nemen !

  • zittard

    Die 2 % korting gaat gewoon door , nu weet iedereen zijn plaats weer. Albert Heijn laat zich door LTO of wie dan ook de wet niet voorschrijven. LTO mag tegen zijn achterban zeggen dat ze gaan onderzoeken hoe de verhoudingen liggen tussen leveranciers en supermarkten. En Verder !! even niets doen tot de storm over waait. De enige mogelijkheid is de consument informeren over de gang van zaken, maar waar moeten ze dan gaan kopen bij de Jumbo ,Aldi of de Lidl zij doen niets anders.

  • gerjan slingenbergh

    Wat een geweldig resultaat van Maat. Het wordt tijd dat hij opstapt want ook man duurzaamheid heeft niets begrepen.

  • agratax2

    Bbob. Je idee is nog zo gek niet. De marge bij de verwerkers en de verkopers is volgens mij acceptabeler dan bij de primaire producent, dus koppel de hele keten tot één schakel. Van land op het bord zonder grote graaiers die zowel consument als producent uitkleden. We hoeven al ons eten niet via allerlei deuren en sluizen naar de consument brengen. Weg met al die sluizen, kost alleen maar tijd en geld. Dus slecht voor de versheid en slecht voor de bankrekening van producent en gebruiker.

  • B bob

    Het plan hebben we hiermee klaar ! Nu de uitvoering nog. De consument is nog te lui om uit zijn ogen te kijken . Liever krijgen ze het gaag gekookt rechtstreeks op hun bord geschept . Hoe krijg je het ouderwetse koken met eerlijke ingredienten weer terug in de keuken ? Het is nu een beetje teveel maggie/unox/mora.

  • kleitokkers

    In engeland komen ze er achter dat er te weing boeren over blijven en komt hun toevoer in het geding. Want niemend wil meer produceren.
    Wat mc donalds betreft moet je al leverancier volledig openheid van zaken over je zaak geven. Want ze willen niet dat jij afahankelijk van hun wordt.
    Bovendien krijg ook een beter discussie wie wat voor wat doet. of niet

  • agratax2

    Bbob. De moderne mens is gevoelig voor nadelige gevolgen voor zijn gezondheid, hij is angstig als het gaat over enge ziektes, zijn conditie en niet te vergeten zijn uiterlijk. Hier ligt volgens mij de sleutel om tot minder voor bewerkt voedsel te komen. Als landbouw moeten we toch bij machte zijn om met gebruik van internet de klant op zijn / haar wenken te bedienen, zonder tussenkomst van dure distributie netwerken en winkelketens die niet onder de 22 % rendement wensen te werken. Zelf koken moet weer leuk, maar vooral gezond worden. Wil de landbouw inderdaad meer uit de keten halen, dan zal ze creatief en bereid moeten zijn om hier een goede campagne op los te laten en zelf meer toegevoegde waarde aan het product te hangen.

  • John*

    ik snap ook niet waarom wij boeren ons zo druk maken, wij zijn op een andere markt actief dan de verwerkers.. laat AH dadelijk een goedkopere winkelmix krijgen waardoor de consumptie stijgt en de vraag toeneemt dan zijn wij toch beter af? ah wil nu een deel van die 17% toevoegen aan zijn 22 %. ik wens ze veel plezier!

  • oosterslag

    Friesland-campina investeerd veel geld in het ontwikkelen van sterke merknamen. Als AH doorzet met 2% korting, Dan stoppen met leveren van hun zuivel. Ben ik benieuwd wat dan een merknaam dan nog waard is.
    Koek fabrikant 'Peijnenburg' had in 2005 wel het lef om te stoppen met leveren in een soort gelijke situatie en met succes.

  • theorikyreintjes1

    Ze willen gewoon die 2% btw verhoging per 1 october 2012,terug halen bij de producent! Zo zie je maar weer hoe ze het proberen te spelen. BBA, boer betaalt alles!

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.