Home

Nieuws 496 x bekeken

‘Supermarkten willen meer inkoopkracht’

Amsterdam – Meer supermarkten zullen samengaan of samenwerken om inkoopkracht verder te vergroten en meer schaalvoordelen in marketing en logistiek te behalen. Dat schrijft ABN Amro. Supermarkten zien zich sinds 2009 geconfronteerd met dunne marges en beperkte omzetgroei, aldus de bank in een sectoranalyse.

Tussen 2003 en 2006 zijn prijzen in Nederlandse supermarkten flink gedaald, aldus ABN Amro. De jaren erna zijn prijzen gematigd gestegen en niet boven de algemene inflatie uitgekomen. Alleen in 2008 stegen graanprijzen met 5,1 procent fors harder dan het langetermijngemiddelde van 1,8 procent. De stijging in 2008 was het gevolg van misoogsten in Rusland en Oekraïne die voedselprijzen opdreven.

Vooral leveranciers van A-merken zoals Heineken, Coca Cola en FrieslandCampina accepteren de prijsdruk niet langer en voerden in sommige gevallen rechtszaken tegen supermarkten. Supermarkten hebben vervolgens gewerkt aan een verbeterde logistiek en hiermee volgens ABN Amro forse verbeteringen gerealiseerd. De nettomarge van supermarkten bedraagt gemiddeld volgens de bank echter nog steeds maar ongeveer 2 procent. Nederlandse voedselprijzen behoren tot de goedkoopste van Europa.

De promotiedruk, het aandeel aanbiedingen op het totale assortiment, ligt momenteel hoog en consumenten zijn door de crisis prijsbewust. De grote druk op marges zal volgens ABN Amro toch afnemen door het verdwijnen van de C1000-keten, die bekend stond om zijn acties. De meeste C1000-filialen zijn naar Jumbo gegaan en een kleiner deel naar marktleider Albert Heijn. Uiteindelijk moet het overnemen of samenwerken met andere ketens duurzaam soelaas bieden voor de malaise bij supermarkten.

Eerder schreef ING een omzetgroei van 2 procent te verwachten in 2012 en 1,8 procent groei in 2013, waarmee de omzet achterblijft bij de inflatie.

Of registreer je om te kunnen reageren.