Home

Nieuws 6033 x bekeken 19 reactieslaatste update:24 aug 2012

LTO: Verkeersveiligheid landbouwmachines aanpakken

Doetinchem - LTO Nederland wil zich sterk maken om ongelukken met grote landbouwvoertuigen te voorkomen. Deze week vonden twee ongelukken met trekkers plaats, waarvan één met dodelijke afloop.

Dinsdag raakte een 18-jarige vrouw zeer ernstig gewond, woensdag overleed een 12-jarige jongen. Beiden kwamen onder kantelende trekkers terecht.

Jasper van der Horst, beleidsmedewerkers bij LTO Nederland: “We doen regelmatig voorstellen om de verkeersveilig van landbouwmachines op de weg te verbeteren aan het ministerie. We trekken hierin samen op met Veilig Verkeer Nederland.” Volgens Van der Horst is er in de regio’s veel aandacht voor de verbetering van de locale knelpunten. “Bewustwording bij bestuurders van landbouwvoertuigen en weggebruikers over mogelijk gevaar, is heel belangrijk. Dat vindt veelal op lokaal niveau plaats.”

Hij wijst op acties over modder op de weg en het trekkerrijbewijs. “Dat moet nu echt ingevoerd gaan worden en zal een verbetering zijn voor de verkeersveiligheid.”

Jaarlijks komen zestien personen om bij ongelukken met een landbouwvoertuig.

Laatste reacties

  • BoB de Bakker

    En jongetjes van 16 jaar niet op een trekker van meer dan 200 pk met 30 ton zand achter de broek!

  • B bob

    Heel veel Sterkte voor de nabestaanden van de Jongen die uit het leven gerukt werd en het slachtoffer die dit drama de rest van zijn leven met zich mee draagt!

  • zanden

    Jaarlijks 16 dodelijke slachtoffers met grote landbouwvoertuigen! En dat terwijl er destijds is besloten dat landbouwvoertuigen zelfs niet eens wegenbelasting hoeven te betalen, omdat ze immers op hun eigen(wei)land rijden. Nou, da's dus een fabeltje anno 2012. En zo zijn gevaarlijke bestuurders niet eens te identificeren. Ze hebben immers geen nummerbord. Veel bestuurders van landbouwvoertuigen gedragen zich op de wegen alsof ze op hun eigen land. Veel chauffeurs vergeten dat hun erf eindigt waar de openbare weg begint. Ze denderen gewoon de bermen in bij passerend ander ( langzaam) verkeer. De gaten langs de bermen, het opknappen daarvan, komt allemaal voor rekening van de burger. Bij regen is het op de wegen in de buitengebieden ene grote blubbertroep, zeer verkeersonveilig . Er moet geen bordje 'modder'staan, de chauffeur moet gewoon zorgen dat hij die blubber direct opruimt. Mesttankje met water erachteraan. Zo moeilijk is dat toch niet?

  • Sylke

    Nabestaanden, heel veel sterkte toegewenst
    En voor de 18 jarige vrouw veel sterkte toegewenst bij de revalidatie

  • Heuvelland

    Ieder slachtoffer is er een te veel, daar zijn we het wel over eens. Wanneer er een trekkerrijbewijs ingevoerd wordt dan wil dit nog niets zeggen over minder ongelukken op de weg gerelateerd aan de landbouw. Ieder die een motorvoertuig cq landbouwvoertuig bestuurt moet hier verantwoordelijk mee omgaan, daar maakt een trekkerrijbewijs hebben of niet hebben niets uit. De eigenaar van een machine moet zich wel vergewissen of de chauffeur met deze machine kan omgaan en hem of haar op het hart drukken dat er veel kwetsbare verkeersdeelnemers zijn.

  • Nevenzel

    Voor zwaar wegtransport eisen tractorrijbewijs koppelen, i.c. gelijk stellen aan eisen autorijbewijs.

  • Tonnisie

    Tja ,
    mij lijkt het vrij simpel;
    Bij overschrijding van een bepaald (totaal)gewicht is een ander rijbewijs nodig.
    Zoals bij een aanhangwagenrijbewijs van een auto.
    Dus dan kunnen de boeren gewoon blijven klungelen in hun gewichtsklasse en dan zijn de 'zware' jongens verplicht om 'kundig' te zijn dmv een 'rij'-bewijs.

  • henk fledderus

    wat ben je aan het doen als je trekker kantelt??
    2 mensen dood / gewond bij een omvallende trekker??
    ik will niet gaan oordelen over dingen waar ik de detail niet van weet.
    wat ik wel weet is dat trekkes niet zomaar gaan liggen. als het om kantelende aanhangers gaat, oke dat gebeurt iets vaker en daar komt de kennis van de chaffeur om de hoek.
    rijbewijsen en regels houden kippers niet recht op. met de hele papier kraam die een vrachtwagen chaffeur nodig heeft, is het aantal kantelende vrachtauto's niet afgenomen. kennis ervaring en een beetje geluk. daarnaast begrip van mede weggebruikers.
    ik heb in mijn dagen nog al wat modder de weg op mogen slepen en geloof me als je nu 1 bord met modder neer zet of 5, behalve dat je kunt laten zien dat je iets gedaan heb maakt het weinig verschil. ook een schoongemaakte weg is nog glad.

    voor de nabestaanden, gewonden en andere betrokkenen veel sterkte gewens.

  • B bob

    Zanden , Kijk een op de werf bij de grote aannemers en loonbedrijven! daar staan die enorme combinatie's die door de straten denderen en de meeste slachtoffer maken . voor de bevolking is een trekker gelijk een landbouw voertuig maar meestal is het een voertuig van zo'n loonwerker die voor de gemeente werkt die de fout in gaat.

  • John*

    van 16 doden met landbouwvoertuigen zijn er 4 op de openbare weg!. De andere 12 grotendeels op het eigen erf of land. Kinderen onder de tractor, van of op een rijdende tractor springen etc.

  • John*

    hmm 10% van de dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door bestuurders onder de 18 jaar.. 70% door de bestuurders boven de 24. Ik denk dat we met een soort tachograaf in de tractor meer doden bespraren dan met een rijbewijs. Sommige bestuurders rijden 16 uur rond eten en slapen en gaan weer verder. zeker in de oogsttijd (periodes met veel wegtransport). Bij vermoeidheid zit oeen ongeluk in een klein hoekje.

  • John*

    hmm 10% van de dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door bestuurders onder de 18 jaar.. 70% door de bestuurders boven de 24. Ik denk dat we met een soort tachograaf in de tractor meer doden bespraren dan met een rijbewijs. Sommige bestuurders rijden 16 uur rond eten en slapen en gaan weer verder. zeker in de oogsttijd (periodes met veel wegtransport). Bij vermoeidheid zit oeen ongeluk in een klein hoekje.

  • miniplaat

    Zanden, het vermogen om praktisch en logisch na te denken heb jij schijnbaar niet mee gekregen van huis uit of wel?Jij ddenkt dat het eenvoudig is om achter elk werktuig zomaar even een tank water te hangen om de weg schoon te maken? Er hoeft geen enkel ongeluk met modder op de weg te gebeuren, alleen de stadse mensen begrijpen jammer genoeg niet dat ze gewoon rustig aan moeten rijden. Die modder wordt aan het eind van de dag wel opgeruimd als dat nodig is, na elke rit de weg schoonmaken is gewoon een onwerkbare situatie. Gaten in de bermen ontstaan zeker net zoveel door auto's, dus ook dat is een uiting van niks. Ik snap dat de grote landbouwvoertuigen gevaarlijk kunnen zijn, maar dat zijn auto's die te rijden ook. Het gaat puur om het begrip van de automobilist/fietser, de landbouwvoertuigen worden nou eenmaal niet kleiner. Auto rijlessen die het punt landbouw goed behandelen, dat lijkt mij de beste oplossing

  • B bob

    Miniplaat, als mijn zoon met zijn combinatie de weg op gaat maakt hij gewoon zoals het hoort zijn wielen schoon op een grof rooster . Ga je de weg op zonder dit te doen kun je voor 15 jaar de gevangenis indraaien indien er een dodelijk ongeval plaats vind door jouw wangedrag.
    Hoe moeten de Ouders van de verongelukte Kinderen reageren als een verkeershufter met zijn baggerspoor de verkeersveiligheid ernstig in gevaar brengt. Ik zou deze persoon 2x opzoeken 1 x bij hem thuis en de 2de x een week later om op zijn verse graf te pissen. Het tuintje op zijn buik heeft tenslotte water nodig.

  • Munktell350

    Feit is wel dat je als 18 jarige pas met je peugeotje of susuki mag rijden als je een rijbewijs hebt maar als 16 jarige mag je met je trekkerrijbewijs wel met een giant als een ploeger of een zelfrijdende dewulf over de weg.Dan is de verhouding wel zoek.En laten we wel zijn andere weggebruikers zijn ook niet altijd even coulant tegen landbouwverkeer.Zet maar eens een camara op je tractor en zie het stuntwerk van sommige automobilisten met inhalen etc.Dan zijn vaak de agrarische bestuurders van een betere klasse.

  • B bob

    De Agrarische bestuurders zitten veilig en verpletteren de burgers als ze te bijdehand zijn dus er is niets aan de hand. Het wegennet is gewoon van de Boeren op het moment dat zij als waanzinnige de oogst moeten binnenhalen. In plaats van met meerdere mensen en combinatie's te werken moet een pubbertje het werk doen tot hij de fout in gaat. De Burgers zijn zeker ook echte hufters . daar heb je gelijk in Munktell350

  • hendrikusgrunn

    Ben inderdaad ook van mening dat het wel beter kan met de landbouw voertuigen. Kom zelf ook nog vaak genoeg combinaties tegen zonder verlichting, half gare aanhangers die een paar keer per jaar gebruikt worden zonder remmerij maar dien wel vol gestampt staan met hooi of kuilbalen of andere rare uitstekende combinaties. Met dit soort combinaties is het vragen om problemen en bekeuringen. En als je dan een boete krijgt zul je van mij geen medelijden krijgen, maar vind ik het volledig terecht.

    Veelal zijn dit niet de loonwerkers, maar de ''normale'' boer die de materialen maar beperkt gebruikt.

    En de meeste loonwerkers die ik ken gebruiken meestal gewoon hun verstand en jagen niet als een bezetene door dorpen en steden. Deze personen zijn vaak heel erg goed op de hoogte van de groote en formaat van een combinatie.

    Daarnaast ben ik van mening dat je gewoon je verstand niet hebt gebruikt wanneer je een kipper op zn kant krijgt op het asfalt. Dan ga je gewoon te hard voor de desbetreffende combinatie. Zo zie je met de graanoogst ook vaak genoeg weer oudere kippers met fietsbanden eronder die wel achter een 50km trekker hangen. Deze dingen krijg je idd zo op hun kant als je te hard door een bocht heen vliegt.

    Tegenwoordig moet je voor een snorfiets nog een rijbewijs halen, maar je kunt idd zo op een trekker stappen. Ik ben dan ook van mening dat de landbouwvoertuigen gerust op kenteken mogen en er iets van een rijbewijs moet komen.

  • leo,s vriend

    Munktell350,Als 16 jarige mag je NIET op een zelfrijder. Dat het wel gebeurt is een andere zaak......

  • agratax2

    Onder 16 mag je so wie so niet op een gemotoriseed voertuig rijden, dat het gebeurd weten we allemaal. Dat de ouders dit doorgaans normaal vinden en zich niet bewust zijn van de risico 's die ze lopen is een ander verhaal. Gelukkig gaat het meestal goed. Laten we eerlijk zijn ook volwassenen, die geen boer zijn maken brokken in het verkeer of verongelukken door stomme pech of onachtzaamheid. Roep de hele wereld dan ook dat er direct iets moet gebeuren aan veiligheidseisen of diploma's. Nee dan wordt het afgedaan als pech, drukke tijd en kan iedereen gebeuren. Maar is de landbouw betrokken dan is leiden in last.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.