Home

Nieuws 371 x bekeken

Economie en mislukte EK-actie drukken op AH

Amsterdam - De reclamecampagne van Albert Heijn voor het voetbalkampioenschap was weinig succesvol. ,,Mislukt'', noemde Ahold-topman Dick Boer de EK-actie van de supermarktketen.

De kosten van de actie, samen met de prijsverlagingen die Albert Heijn voor de zeer kostenbewuste consument moest doorvoeren, drukten in het tweede kwartaal de winstgevendheid van AH. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het supermarktconcern.

De economische omstandigheden zijn moeilijk en blijven dat voorlopig ook, denkt Ahold. Klanten letten erg goed op hun portemonnee, zijn uit op aanbiedingen en de concurrentie is ,,intens'', zei Boer. Hij denkt niettemin in de tweede helft van het jaar de winstmarges van AH weer iets op te kunnen krikken, onder meer omdat er dan wat eenmalige investeringskosten wegvallen.

De onlinewinkel bol.com die Ahold eerder dit jaar overnam, moest de afgelopen maanden eveneens extra kosten maken, onder meer om het aanbod verder uit te breiden en activiteiten in België op te starten. Ahold ziet bol.com als een belangrijke ingang naar meer onlineverkopen. ,,Een zeer snelgroeiende markt'', benadrukt Boer.

Albert Heijn ligt zelf ook op schema bij de uitbreiding in België. Daar heeft het concern nu zes supermarkten en staan er voor dit jaar nog vier nieuwe vestigingen in de planning. Ook wil Ahold nog dit jaar in Nederland 'enkele' zogenoemde pick-up punten openen waar klanten hun op internet bestelde boodschappen kunnen ophalen.

In de Verenigde Staten, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt, blijft de economische situatie volgens het concern ook moeilijk. Ook daar ziet Ahold zich gedwongen veel promotionele activiteiten te ondernemen. Wel wist het concern de winstgevendheid in de VS te laten stijgen door onder meer kostenbesparingen.

De omzet in de VS steeg met ruim 3 procent. In Nederland was dat ruim 5 procent. Voor het hele concern kwam de omzetstijging in het tweede kwartaal uit op bijna 4 procent, exclusief het effect van wisselkoersen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 326 miljoen euro, een stijging van 18,5 procent. Onder de streep hield Ahold 248 miljoen euro over, bijna een kwart hoger dan een jaar geleden.

Of registreer je om te kunnen reageren.