Home

Nieuws 204 x bekeken

CSM: marges verbeteren in tweede helft 2012

Diemen – De omzet van CSM, fabrikant van bakkerijproducten en melkzuur, is het afgelopen kwartaal vooral door acquisities en prijsverhogingen met ruim 60 miljoen euro gestegen tot 827 miljoen euro. De winst voor rente, belasting en afschrijvingen steeg van 36,6 naar 37,7 miljoen euro.

CSM zag de vraag van consumenten afnemen door de eurocrisis en prijzen voor grondstoffen als tarwe, suiker en cacao stijgen. De marges stonden daardoor een tijd lang onder druk, maar CSM zegt nu zich te hebben ingedekt voor verdere prijsstijgingen voor grondstoffen. In combinatie met hogere verkoopprijzen verwacht CSM in de tweede helft van het jaar de marges te kunnen vergroten. Over het sentiment van consumenten blijft CSM negatief.

Het bedrijf zegt dat de eerder aangekondigde verkoop van de bakkerijbedrijven in Europa en Noord-Amerika op schema ligt; er is voldoende interesse in de markt en begin 2013 moet de verkoop zo goed als rond zijn. Het besparingsprogramma ‘Relevance’ levert volgens CSM meer dan de begrote 30 miljoen euro op in 2012.

Na de operatie bestaat CSM uit het melkzuurbedrijf Purac en Caravan, een Amerikaanse onderneming die voedingstoevoegingen en ingrediënten maakt. Het bedrijf, ooit groot met suiker, zoekt in navolging van DSM toegevoegde waarde in de biotechnologie. De omzet van Purac moet wat topman Gerard Hoetmer betreft tot 2015 verdubbelen tot 800 miljoen euro. CSM investeert ook in het produceren van bioplastics uit biomassa.

Of registreer je om te kunnen reageren.