Home

Nieuws 347 x bekeken

Boer wil via social media meepraten over DR

Den Haag – Ruim eenderde van de relaties van Dienst Regelingen (DR) wil via een online platform meepraten over de uitvoering van regelgeving door de uitvoeringsorganisatie. Deze groep zal gebruikmaken van bepaalde social media als het agentschap deze gaat inzetten.

Dit blijkt uit de resultaten van het internetpanel Dienst Regelingen. Tussen 1 en 10 juni dit jaar konden panelleden van het internetpanel een peiling invullen over (gebruik van) social media, zoals Facebook en Twitter en apps voor smartphones en tablets. 954 respondenten vulden de vragenlijst in. Ruim eenderde van de respondenten heeft een smartphone of tablet (of beide).

DR heeft sinds 6 januari 2010 een Twitteraccount waarop al het nieuws over het agentschap komt te staan, zoals aankondigingen van openstelling subsidieregelingen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts vier procent het Twitteraccount @DRLoket kent, terwijl 79 procent zegt bekend te zijn met Twitter. Toch kan het volgen van dit account handig zijn, zoals tijdens de invulperiode van de Gecombineerde Opgave. Wie twitterde met de uitvoeringsorganisatie kreeg vaak per ommegaande een reactie. In totaal volgde twee procent van de respondenten de informatie over de Gecombineerde opgave via Twitter. DR is ook actief op filmpjessite YouTube. Bijna een op de vijf van de respondenten weet dit. 89 procent zegt de videosite YouTube te kennen.

DR wilde er door dit onderzoek achter komen hoe de dienst social media kan inzetten voor zijn relaties. Dit wordt wel omarmd, maar toch zegt de meerderheid van de deelnemers aan het internetpanel (54 procent) de voorkeur te hebben voor de gebruikelijke kanalen zoals website en brieven. 29 procent zegt het een goede zaak te vinden dat DR ook ‘nieuwe’ kanalen inzet.

Het gebruik van apps (handige programmaatjes op telefoon of tablet) laten de panelleden afhangen van het (verwachte) nut ervan. Dit zegt 50 procent van het internetpanel. Bijna een kwart zegt dat apps er zijn voor de fun, niet voor serieuze dingen.

Uit de internetenquête blijkt verder dat relaties van DR, waaronder veelal boeren, social media een vernieuwend middel vinden om informatie uit te wisselen. Toch zegt 46 procent dat het open karakter van social media niet past bij het zakelijke contact dat relaties hebben met DR. Een kwart zegt dat social media communicatie tussen DR en ondernemer makkelijker maakt. Hetzelfde aantal zegt dat daardoor ook de afstand tussen DR en ondernemer kleiner wordt.

DR gebruikt de resultaten van deze internetenquête bij de keuzes van mediakanalen die ze gaat gebruiken. De komende maanden werkt de uitvoeringsorganisatie aan een social mediabeleid en onderzoekt ze naar de mogelijkheden voor het gebruik van apps.

Of registreer je om te kunnen reageren.