Home

Nieuws 156 x bekeken

Vaker voor kleine aankoop naar supermarkt

Dongen - Consumenten gaan vaker naar de supermarkt voor een kleinere aankoop. In de eerste zes maanden van dit jaar werd gemiddeld 21,93 euro afgerekend per kassabon. Dat is 1,1 procent minder ten opzichte van het eerste half jaar van 2011.

Omdat consumenten vaker inkopen deden, het aantal bezoeken steeg met 2,3 procent, groeide de omzet van supermarkten wel. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers marktonderzoeker GfK. De omzet van supermarkten steeg met 1,2 procent van 15,94 miljard euro in het eerste halfjaar van 2011 naar 16,13 miljard euro in dezelfde periode dit jaar.

Als alleen naar juni dit jaar wordt gekeken, is ook te zien dat in supermarkten per keer aan de kassa minder wordt afgerekend ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het totaalbedrag op de gemiddelde kassabon daalde met 2,5 procent naar 22,17 euro.

Het aantal supermarktbezoeken steeg tegelijkertijd met 1 procent, maar dat was vorige maand onvoldoende om de omzet op peil te houden. In juni daalde de supermarktomzet met 1,5 procent naar 3,14 miljard euro.

Verder blijft GfK groei zien in het aantal bezoeken aan supermarkten op zondag. Van de weekomzet wordt nu 1,6 procent op zondag behaald volgens een meting tot half mei. Vorig jaar was dit nog 1,49 procent en in 2007 0,69 procent. De zondag is vooral populair bij jonge alleenstaanden (tot 40 jaar) en tweeverdieners. Deze dag worden ook relatief veel kant-en-klaarmaaltijden, zoals pizza's, bewerkte groente- en rijstproducten verkocht.

De vrijdag en zaterdag blijven veruit favoriet voor het doen van boodschappen. Op vrijdag behalen supermarkten 23,88 procent van hun weekomzet en op zaterdag 21,82 procent.

Boodschappen doen in de avond blijft iets afnemen. Tot halverwege mei werd 8,5 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd door supermarkten. In 2011 was dit nog 8,7 procent en in 2007 9,3 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.