Home

Nieuws 731 x bekeken

‘Multibehandelunit Schipmatic meest smakeloze vee-industrie reclame’

Amsterdam – Wakker Dier heeft de multibehandelunit van Schipmatic benoemd tot ‘meest smakeloze vee-industrie reclame. De actiegroep stelde een top zes samen van in hun ogen smakeloze reclames uit Nederlandse vakmedia en reclamefolders van 2011 en 2012. Deze werden vervolgens op Facebook gepubliceerd, waarna de De Facebookvolgers van Wakker Dier konden stemmen.

Wakker Dier is weinig lovend over de winnaar. “Met deze kar wordt het je zo makkelijk mogelijk gemaakt om bij biggetjes allerlei pijnlijke ingrepen te doen. Je kunt hun krulstaartje afknippen met de ‘smartcoupeerder’, antibiotica injecteren en oormerken erin schieten, alles onverdoofd en ‘handsfree’.”

Directeur Mark Schippers van producent Schippers Bladel is niet gelukkkig met de uitverkiezing. “Zeker omdat het tegen de werkelijkheid in gaat. Het is juist een diervriendelijk systeem. Het werkt naaldloos, waardoor er geen kruisbesmetting meer mogelijk is. Ook hoeven de biggen niet meer samen in een krat. Hierdoor neemt de kans op ziektes af, waardoor het gebruik van antibiotica afneemt.”

Een behandeling van een big duurt door de toepassing van de multibehandelunit maar zeven seconden. “Een big is dus binnen zeven seconden terug bij de moeder”, zegt Schippers, die denkt dat de uitverkiezing van het product vooral met een productfilmpje op de website van Schippers te maken heeft. “Daar hoor je een big gillen. Maar ik denk dat veel stemmers niet weten dat een big altijd gilt als je het oppakt.”

Zowel in Nederland als Duitsland is de multibehandelunit eerder dit jaar juist onderscheiden met een meer positieve prijs: “Een innovatie-award voor diergezondheid.”

Wakker Dier wil met de verkiezing het grote publiek laten zien ‘hoe er in de Nederlandse vee-industrie met dieren wordt omgesprongen’. Volgens dse actiegroep tonen ‘de reclames uit de vakmedia tonen het ware beeld achter spotgoedkoop vlees’. Eerder won een producent van legbatterijkooien met de reclameslogan ‘don’t worry make money'.

Guido Kobessen

Of registreer je om te kunnen reageren.