Home

Nieuws 2431 x bekeken

Forfarmers gelukkig met keuze voor Zwarte Cross

Lichtenvoorde - Nog één dag en dan barst Lichtenvoorde weer uit haar voegen: circa 150.000 mensen bezoeken de Zwarte Cross, het grootste betaalde muziekfestival en motorcross-spektakel van Oost-Nederland. Voor het vierde achtereenvolgende jaar heeft Forfarmers zijn naam verbonden aan het evenement. Dit jaar verwacht het bedrijf circa 15.000 bezoekers op zijn eigen, afgebakende terrein.

Zeker na de overname van Hendrix UTD wilde Forfarmers dit jaar nog groter uitpakken dan voorgaande jaren. Gegokt werd op een totaal van 20.000 bezoekers, voornamelijk klanten met gezin, maar ook andere relaties en potentiële klanten. Dat aantal wordt zeker niet gehaald. Jos Westerhof, woordvoerder van Forfarmers, schat dat het aantal bezoekers zal uitkomen op 15.000 tot 16.000. "Dat is nog veel, maar wel minder dan verwacht.”

In 2009 verbond Forfarmers voor het eerst haar naam aan de Zwarte Cross. "Als innovatief bedrijf wilden we op een nieuwe manier in contact komen met onze klanten en relaties”, vertelt productmanager Koen Brinkman. Gedacht werd aan een skybox in een voetbalstadion of een evenement als de Military, maar uiteindelijk werd gekozen voor de Zwarte Cross. "Boeren zijn 365 dagen per jaar met hun werk bezig. Onze gedachte was om ze eens weg te halen uit die omgeving en ze een fijne dag te bezorgen, samen met hun gezin”, vertelt Westerhof. Het eerste jaar ontving Forfarmers 8.000 gasten, in 2010 10.000 en vorig jaar 14.000. Daarmee is ongeveer 10 procent van de Zwarte Cross-bezoekers daar op uitnodiging van Forfarmers.

De geringe groei dit jaar, wijt Westerhof aan de algehele tendens. "Vanwege de recessie hebben mensen minder geld over voor zulke gelegenheden”, denkt hij. De woordvoerder verwacht niet dat het concept voor Forfarmers is uitgewerkt. "Nog altijd groeien we ten opzichte van een jaar geleden.”

Op een eigen afgesloten terrein worden klanten, relaties en potentiële klanten als vips ontvangen. Het begint met een eigen parkeerplaats, vervolgens krijgen de bezoekers een ‘Beste Brokkkenmakers’-T-shirt en een paar drankjes en worden ze getrakteerd op een optreden van The Heinoos. Ook kunnen ze de oversteek maken naar het daadwerkelijke festivalterrein. Voor Forfarmers betekent de Zwarte Cross het grootste publieksevenement per jaar. In totaal wordt er circa twee ton in gestoken. "Veel geld”, stelt Westerhof, "maar naar verhouding is het per bezoeker goedkoper dan andere activiteiten als beurzen of studieavonden.”

Voor het bedrijf is de Zwarte Cross iedere euro waard, zegt de woordvoerder. "Het levert ons heel veel exposure op. Onze naam wordt veel genoemd op radio en tv en nog belangrijker: onze relaties houden er een goed gevoel aan over.”  Of Forfarmers ook volgend jaar vertegenwoordigd is op de Zwarte Cross, is nog niet bekend. "Ieder jaar houden we eerst een evulatie en beslissen dan pas over de volgende editie.”

Guido Kobessen

Of registreer je om te kunnen reageren.