Home

Nieuws 244 x bekeken

AB Inbev ziet verkoop bier stagneren

Leuven –AB Inbev heeft exclusief overnames het tweede kwartaal 0,5 procent minder bier verkocht. De omzet van de Belgische brouwer - bekend van merken als Budweiser, Stella Artois en Beck’s - steeg 4,7 procent tot 9,8 miljard dollar (8,1 miljard euro).

De omzetstijging kwam vooral door een goed verkoopkwartaal in Brazilië. Volgens ING verliest AB Inbev in Europa en Rusland marktaandeel aan Heineken.

De winst steeg gematigder met 2,5 procent tot 3,6 miljard dollar (2,9 miljard euro), waardoor de winstmarge dus licht daalde richting 30 procent.

Dat AB Inbev 'slechts' 101,6 miljoen hectoliter bier verkocht, komt door een licht dalende consumptie op volwassen markten zoals de Amerikaanse. AB Inbev probeert de teruggang te compenseren met groeiende verkopen in vooral Brazilië, Rusland en China. In de VS en Europa zet de brouwer toenemend in op de verkoop van speciaalbieren met een hogere prijs.

AB Inbev ontwikkelt zich sinds de overname van Anheuser Busch (bekend van Budweiser) toenemend als Amerikaans bedrijf. Van het bedrijfsresultaat kwam in het eerste halfjaar uit Noord-Amerika en Latijns-Amerika. Door de overname van de Mexicaanse Modelo-groep lijkt deze ontwikkeling zich verder voort te zetten.

Of registreer je om te kunnen reageren.