Home

Nieuws 899 x bekeken

ING: omzet voedingsbranche onder druk

Amsterdam – De omzet van supermarkten stijgt in 2012 met 2 procent. De stijging is geheel door hogere prijzen gedreven want het verkoopvolume stagneert. Voedingsspeciaalzaken zien de omzet 2,5 procent dalen. Dat concludeert het ING Economisch Bureau.

De voedingssector is tot nu toe betrekkelijk crisisongevoelig gebleken, aldus de rapporteurs, maar nu het consumentenvertrouwen langer dan verwacht laag blijft wordt de stabiliteit getest. Op zoek naar omzet gaan supermarkten steeds vaker en met succes de strijd aan met speciaalzaken, horeca en catering. Supermarkten verbreden hun activiteiten en beschikken over de inkoopmacht die het bedingen van lage prijzen bij toeleveranciers mogelijk maakt.

ING verwacht dat het beeld voor de voedingsbranche in 2013 nog wat kan verslechteren en marges voor bijna alle deelnemers dun blijven. Speciaalzaken verliezen volgens ING jaarlijks procenten omzet. Tussen 2007 en 2011 is het aantal slagers met 15 procent en het aantal groenteboeren met 20 procent gedaald. Het aantal bakkers daalde met 5 procent terwijl het aantal kaas- en delicatessenzaken met 3 procent is afgenomen. Meestal betreft het bedrijven die zelf stoppen. Faillissementen komen zelden voor.

Speciaalzaken als slagers of groenteboeren kunnen doorgaans niet op prijs concurreren en dus moet de nadruk komen te liggen op een bijzonder breed of apart assortiment. Op deze producten kan meer marge worden gerealiseerd, maar het huidige economische klimaat maakt investeringen en afzet lastig. Een uitzondering vormen de halal-zaken en bijvoorbeeld Chinese of Turkse speciaalzaken die vaak moeilijk elders te verkrijgen producten en een trouw koperspubliek kennen.

Dieper in de keten zagen voedingsbedrijven in mei de omzet 4,5 procent lager uitkomen dan een jaar eerder. Deels is de teruggang te verklaren uit het wegvallen van een werkdag maar ook hier staan marges voortdurend onder druk door betrekkelijk hoge grondstofkosten. De ondernemingen zien ook de concurrentie van huismerken toenemen. Analisten van Rabobank concludeerden eerder dat vooral de positie van B-merken verslechtert.

Of registreer je om te kunnen reageren.