Home

Nieuws 188 x bekeken

Veel productintroducties in Nederland

Wageningen - In Nederland worden relatief veel nieuwe voedingsproducten geïntroduceerd. Nergens worden zoveel producten geïntroduceerd als hier. Dat schrijft Food & Nutrition Delta (FND) op basis van gegevens van Innova Market Insights. Ook in de Baltische staten, Slovenië, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk worden opmerkelijk veel producten geïntroduceerd.

Innova Market Insights verzamelt productgegevens van een groot aantal landen. De drempel is laag: voedingsmiddelen hoeven niet inhoudelijk nieuw te zijn. Ook een andere presentatie volstaat voor de titel “introductie” terwijl geïmporteerde producten meetellen. Toch vindt directeur Kees de Gooijer van FND dat uit de cijfers kan worden afgeleid dat de Nederlandse voedingsmiddelenproducenten en supermarkten actief zijn. “Als er veel productintroducties zijn, houdt dat de markt scherp. Men kijkt naar elkaar en innoveert.”

Omdat er grote verschillen zijn in de grootte van binnenlandse markten, zijn de cijfers gecorrigeerd naar bevolkingsomvang. Zo kan het zijn dat in Duitsland meer introducties hebben plaatsgevonden, maar teruggerekend naar het aantal inwoners minder. Opvallend is dat Duitsland en de VS zich in de middenmoot terugvinden tussen onder meer Bulgarije en Griekenland. Japan bungelt op de laatste plek. Het Nederlandse productintroductiegetal wordt door FND becijferd op 12, waar Japan uitkomt op 1.

Of registreer je om te kunnen reageren.