Home

Nieuws 415 x bekeken

Omzet duurzaam voedsel fors gestegen in 2011

Den Haag - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel zijn in 2011 met 30,5 procent toegenomen. Dat blijkt uit de monitor Duurzaam Voedsel 2011 die het ministerie van ELI vandaag bekend heeft gemaakt.

Consumenten besteedden vorig jaar ruim 1,7 miljard euro aan duurzaam geproduceerd voedsel. In 2010 was de omzet 1,3 miljard euro. De omzetgroei in duurzame producten is tien keer zo groot als de totale omzetgroei in voedsel. Die bedroeg 3,1 procent en groeide van 37,7 miljard naar 38,9 miljard euro.

Onder duurzaam voedsel vallen de producten die zich onderscheiden door de manier van productie. Het gaat om diervriendelijke, biologische, milieuvriendelijke en/of ethische producten (fair trade). In de monitor zijn alleen de producten meegenomen die voor de consument als zodanig herkenbaar zijn; die dus een keurmerk dragen.

Een belangrijk deel van de groei is behaald in vlees en vleeswaren. De omzet van producten met het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming bijvoorbeeld verdubbelde bijna (plus 92 procent). De omzet groeide van 153,6 miljoen naar 295,3 miljoen euro. De komst van het Good Farming Star varkensvlees in de schappen van Albert Heijn heeft hieraan volop bijgedragen. AH schakelde vorig jaar zomer volledig over op varkensvlees met één ster.

Ook de omzet van biologische producten groeide met 20,1 procent flink. De omzet van producten met Eko en Bio-keurmerk groeide van 668,5 naar 802,9 miljoen euro. Milieukeurproducten liepen in omzet licht terug. Ze gingen van 31,4 naar 30,1 miljoen euro; een afame van 4,1 procent. Het keurmerk milieukeur verdwijnt langzamerhand van de verpakkingen in de supermarkt. Milieukeur ontwikkelt zich steeds meer tot een business-to business certificeringssysteem. Omdat in de monitor alleen producten zijn meegenomen die een logo of keurmerk dragen, vertaalt zich dit in lagere omzetcijfers.

Of registreer je om te kunnen reageren.