Home

Nieuws 672 x bekeken

Nieuwe vleeseisen supermarkten alleen voor private label

Leidschendam - Supermarkten gaan nieuwe duurzaamheidseisen voor varkensvlees en pluimveevlees in eerste instantie alleen stellen aan bedrijven die produceren voor huismerken in binnen- en buitenland. Dat zegt Marc Jansen, directeur van supermarktkoepel CBL.

Donderdag maakte het CBL bekend de 'bodem' in het vleesschap omhoog te willen liften en duurzame ketens niet alleen de kosten te vergoeden, maar ook een meerprijs te willen betalen. De stap is volgens Jansen geen gevolg van de "schreeuwlelijken" van dierenwelzijnsorganisaties, maar wel van dezelfde onderstroom die heeft bijgedragen tot de dierenbeweging. "Als supermarkt kun je niet om de wensen van de maatschappij heen. De maatschappij is aantoonbaar veranderd en dan verandert de supermarkt mee."

Producenten van A-merken, in de praktijk vooral in het verwerkte segment aanwezig, wordt gevraagd mee te doen, maar niet gedwongen. Jansen benadrukt wel dat wanneer zij, maar ook bijvoorbeeld partijen in de horeca, meedoen, de relatieve kosten van verduurzaming dalen. Welzijnsorganisatie Wakker Dier stelt dat het doel te verduurzamen vóór 2020 niet ambitieus genoeg is en 2015 mogelijk is. Volgens het CBL hebben boeren echter ook vanwege investeringscycli tijd nodig zich aan te passen aan de nieuwe eisen.

Basis wordt een waardering van vlees met één ster van de Dierenbescherming, maar aanvullende eisen op het terrein van milieu, antibioticagebruik en dierenwelzijn worden besproken met boeren, fabrikanten en dierenwelzijnsorganisaties.

Het CBL hoopt dat ten minste 15 tot 20 procent van de Nederlandse productie zich conformeert aan de 'nieuwe bodem'. Op het overige deel is geen controle omdat deze wordt geëxporteerd. Vlees maakt ongeveer 12 procent van de gemiddelde supermarktomzet uit, aldus Jansen, wat neerkomt op een jaaromzet van circa 4 miljard euro. "Hierdoor kan het omhoog brengen van de minimumstandaarden in het schap een groot effect hebben."

Of registreer je om te kunnen reageren.