Home

Nieuws 162 x bekeken

Nestlé op zoek naar gezondheidsclaims

Vevey – Nestlé investeert de komende tien jaar 500 miljoen Zwitserse francs (416 miljoen euro) in producten die helpen tegen onder meer hart- en vaatziekten, diabetes en alzheimer. Het Zwitserse voedingsbedrijf, bekend van onder meer Kitkat-chocolade, Nesquik-chocolademelk en Nestea-thee, wil volgens Nestlé-directeur technologie Werner Bauer inspelen op vergrijzing en toenemende kennis over de samenhang tussen gezondheid en voeding.

Voor de productontwikkeling worden veertig wetenschappers aangetrokken. Nestlé opende onlangs in Lausanne een centrum voor klinische studies die zich houden aan dezelfde regels en procedures als de farmaceutische industrie. Voorop blijft staan dat de producten van Nestlé in de eerste plaats lekker moeten zijn. De veertig nieuwe onderzoekers gaan nauw samenwerken met het Nestlé Onderzoekscentrum, dat momenteel zevenhonderd onderzoekers telt en met Nestlé Health Science, dat nu aan derden farmaceutische ingrediënten levert. De nieuwe eenheid moet de twee werelden samenbrengen.

Vice-voorzitter Jan Uijttewaal van FrieslandCampina zei eerder juist te geloven dat de consument alweer moe is van de hype rond “functionele voeding” en zich richt op authentieke producten. Nestlé ziet juist een snellere omzetgroei bij producten die als gezond worden geprofileerd. De groei wordt gestaafd door consultants van PWC, die rekenen op een omzetgroei van 20 procent per jaar voor functionele voeding. Probiotica LC1 van Nestlé is evenwel geen eenduidig succes terwijl zij net als Danone en als Yakult wachten op erkenning van de Europese voedselautoriteit voor hun bewering dat probiotica helpen bij bijvoorbeeld de stoelgang.

Nestlé ondersteunt de zwaardere regels voor gezondheidsclaims wel, al onderschrijft het bedrijf eerder geuite kritiek van Yakult dat de voorwaarden onduidelijk zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.