Home

Nieuws 189 x bekeken

Nederlander geeft meer uit aan biologisch

Doetinchem - De Nederlandse consument heeft in 2011 881 miljoen euro uitgegeven aan biologische voeding. Dat is 17,1 procent meer dan in 2010. Het betreft volgens brancheorganisatie Bionext de grootste stijging voor het biologische segment ooit.

De stijging is opmerkelijk: biologische producten worden vaak als duurder ervaren terwijl het economisch tij in Nederland is verslechterd. Alle productgroepen droegen bij aan de groei. Biologische eieren en zuivel waren de grootste groeiers met respectievelijk 30,7 en 25,3 procent extra omzet. Het marktaandeel biologische eieren benadert de 10 procent. Zuivel heeft aardappelen, groente en fruit (AGF) ingehaald als belangrijkste biologische productgroep. Supermarkten worden voor de afzet steeds belangrijker, ten koste van natuurvoedingswinkels. Het marktaandeel van supermarkten is gestegen van 45,3 naar 48,4 procent. De omzet van speciaalzaken groeide gemiddeld overigens ook met 7,6 procent. Het marktaandeel van speciaalzaken daalde door de snellere groei in de supers van 35 naar 32 procent. Het aantal boeren dat omschakelde nam met 3,4 procent toe, net zoveel als een jaar eerder. De groei van duurzaam voedsel was 10 maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland, meldt de Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van EL & I.

Of registreer je om te kunnen reageren.