Home

Nieuws 282 x bekeken

LTO Nederland wil minimumloon in hele EU

Den Haag – Alle landen in de EU moeten een minimumloon invoeren. Dat vindt LTO-voorzitter Albert Jan Maat. Nederland ondervindt vooral hinder van het gebrek aan minimumloon in Duitsland, waar volgens Maat buitenlandse werknemers tegen uurtarieven van 3 tot 4 euro werken. “Het gebrek aan minimumloon elders belemmert toenemend de Nederlandse landbouwexport, de motor van economische groei in Nederland.”

Lonen voor buitenlandse werknemers in de landbouw liggen in Duitsland op 40 procent van het niveau in Nederland, aldus Maat. “Ik pleit bewust niet voor het afschaffen van het minimumloon in heel Europa, wat ook zou leiden tot een gelijk speelveld, omdat de voedselbanken in Europa al voldoende groeien. LTO staat ook voor een fatsoenlijke samenleving.” Maat’s schrikbeeld is een klasse “werkende armen”. Een wettelijk minimumloon bestaat overigens ook niet in onder meer Italië, Oostenrijk, Cyprus en de Scandinavische lidstaten van de EU.

“Duitsland kan draaien; bondskanselier Angela Merkel heeft zich voorstander getoond van het minimumloon. In Nederland zijn in elk geval het CDA en Christenunie de mening toegedaan dat concurrentie op sociaal beleid onwenselijk is en Europees iedereen een minimumloon zou moeten voeren. Het is ook logisch: we kennen één markt, één munt en werken wat Merkel betreft richting een diepere politieke unie. Met dat laatste ben ik het eens: de Europese markt is al het goedkope gepraat van sommigen ten spijt heel belangrijk. Je kunt het sociale niet van het economische los zien. Wel begrijp ik dat levensstandaarden tussen lidstaten van de EU verschillen en het minimumloon niet overal gelijk kan zijn, maar het is niet onredelijk als Duitsland eenzelfde minimumloon als Nederland voert.”

Maat vindt dat nu de forenzentaks weer ter discussie wordt gesteld, ook opnieuw moet worden gesproken over rode diesel. “Eerst gingen we uit van compensatie, omdat het een gelopen race leek. Maar als ik nu kijk hoe Den Haag schuift en de groei tegenvalt, vind ik eigenlijk dat het schrappen van het belastingvoordeel op diesel van de baan mag. Nederland moet geld verdienen met de export, en het exportoverschot komt vooral voort uit de land- en tuinbouw. Die groei moet je koesteren, niet kapotbelasten.”

Of registreer je om te kunnen reageren.