Home

Nieuws 375 x bekeken

Duitse kartelwaakhond onderzoekt concurrentie op voedingsmarkt

Bonn - De Duitse mededingingsautoriteit – het Bundeskartellamt – begint na een lange aanloop met het vorig jaar aangekondigde onderzoek naar de concurrentieverhoudingen op de voedingsmarkt.

Doel is om uit te zoeken welke factoren van invloed zijn op de onderhandelingsmacht van de fabrikanten en de supermarkten.

De autoriteit gaat de partijen ondervragen over de volumes, omzetten, prijzen en leverantievoorwaarden van zo'n 250 afzonderlijke voedingsproducten. Daarbij gaat het ook om zogenaamde niet-monetaire voorwaarden en quantumkortingen die niet speciaal op één artikel betrekking hebben.

Tevens wordt gekeken naar de concurrentiedruk die van de merkartikelen en de huismerken van de supermarkten uitgaat. Het onderzoek heeft het karakter van een steekproef, want het reëele aantal verschillende artikelen in de detailhandel is circa 50.000, aldus het Bundeskartellamt.

De mededingingsautoriteit zegt dat bewust niet alleen top-artikelen van de grote fabrikanten zijn gekozen, maar ook artikelen die typisch bestanddeel zijn van het assortiment in de supermarkten, maar desondanks een relatief kleine merkbekendheid hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.