Home

Nieuws 5395 x bekeken 12 reacties

Jumbo wil duurzaamste vleesverkoper zijn

Bathmen - Jumbo Supermarkten wil in 2015 de duurzaamste vleesverkoper van Nederland zijn. Daarvoor heeft het bedrijf een stappenplan ontwikkeld. Dat zei Corrie Meijer, category-manager Vlees en Vis van het supermarktconcern, donderdag op een bijeenkomst voor pluimveehouders van LTO Noord/NOP en ABN Amro-bank.

Varkensvlees in de winkels van Jumbo Supermarkten krijgt dit jaar nog de Milieukeur-status volgens Meijer. De Veghelse supermarktketen introduceert volgend jaar vlees, dat vrij is van antibiotica of alleen gezonde antibiotica (bijvoorbeeld pre-biotica) bevat. In 2014 volgt de introductie van alternatieve eiwitten (kweekvlees) in de Jumbo-schappen. Daarnaast zet het bedrijf in op een diervriendelijke productiewijze en minder zout en e-nummers in vlees. "Op die manier is Jumbo in 2015 de duurzaamste vleesverkoper van Nederland. Daarvoor is een goede ketenregie nodig. Bovendien moet het vlees in onze winkels wel betaalbaar blijven voor consumenten", stelt Meijer.

Jumbo Supermarkten hebben na de recente overname van de winkels van C1000  een marktaandeel van 23 procent in de totale omzet van supermarkten. Bijna de helft (43 procent) van het vlees en kip in zijn winkels heeft een keurmerk.

Een goede ketenregie leidt tot meer stabiele inkomens bij veehouders volgens Wilbert Hilkens, sectormanager dierlijke productie bij ABN Amro. Hij noemt daarbij de geïntegreerde vleeskalversector (onder andere VanDrie Group en Denkavit) en de pluimveevleessector (onder meer Plukon en Storteboom) als goede voorbeelden.  "De ketenregie wordt steeds belangrijker bij de financiering van veebedrijven", stelt hij. De Nederlandse eiersector moet volgens hem op zoek gaan naar alternatieven voor de Duitse afzetmarkt. "Duitsland is hard op weg om zelfvoorzienend voor eieren te worden", zegt Hilkens.

Laatste reacties

  • Jonas Brabant

    'Bovendien moet het vlees in onze winkels wel betaalbaar blijven voor consumenten', maw: hogere eisen stellen aan de producenten maar er niets meer voor willen betalen.

  • varkenshouder1

    Spijker op de kop Jonas !!! Een hoop bla bla van Jumbo maar als het op betalen aankomt zijn ze niet thuis. Dat gaan we niet pikken. Voor wat, hoort wat.
    Ik wil wel sterren of milieukeurvlees leveren maar dan zullen ze mij een kostprijsgarantie moeten geven !!!

  • John*

    jumbo heeft een marktvraag > nu moet er een groep boeren opstaan om deze vraag en in te vullen. Anders zal de tussenhandel en de slachterij weer de kaas van ons brood eten.

  • boerkebrabant

    als jumbo met duurzaam bedoeld, dat de vleesverkoper winkelruimte moet betalen om producten aan de man te brengen, pas na 60 dagen (of langer) de rekeningen betaald, door het grote inkoop(misbruik)zoals de laatste 5 jaar vlees onder de kostprijs inkoopt. wel de varkenshouderij laat investeren aan steeds meer eisen maar er gene ene cent extra voor over heeft. zou ik zeggen, hou je mooie praatjes maar voor je!

  • Agrisales.nl

    Overal staat Jumbo al bekend als de duurste winkel als het om vlees gaat, nu komt duurzaam er achteraan.
    En dit wordt allemaal verteld op een LTO bijeenkomst.
    Benieuwd of er nog reacties uit de zaal zijn geweest over de lage prijzen en betalingen die lang op zich laten wachten.
    Breng als Jumbo daar eerst eens verbetering in aan en zorg dat je producent ook een goede boterham verdient.

  • j.verstraten1

    Getuige de reacties hierboven hebben jullie geen behoefte aan vernieuwde marktconcepten. Maatschappelijk eisen worden opgelegd, de kostprijs opgejaagd en dan maar blijven concurreren op bulk, veel succes. Maar ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van jullie collega's geen energie verspilt aan gefrustreerde reacties op dit forum maar zoveel ondernemer zijn dat ze hier juist de mogelijkheden in zien.

  • ikkethuis

    jumbo doet toch ook wat ze moet doen voor haar klant. Goedkoop aanbieden van produkten, en als het kan ook nog garanties. Hieruit haal je dan de winst.
    daar is toch niets mis mee?

  • boerkebrabant

    ikke thuis,behalve als de winst komt omdat je met je inkoop en late betaling je te grote macht gebruikt(of mischien wel misbruikt)

  • sytske.dewaart1

    Dat er in 2014 kweekvlees in de Jumbo zou liggen lijkt me niet te kloppen. Kweekvlees kost nu ongeveer 250.000 Euro per hamburger, en is alleen te krijgen in het lab van een universiteit. Of heeft de Jumbo naast de C1000 winkels nu ook de universiteiten opgekocht?

  • DG

    Dit geeft mooie kansen om te zorgen dat het vlees dat u produceert in 2015 of zelfs daarvoor in de schappen van de Jumbo ligt, als u er actief op inspeelt! Verstraten en John hebben gelijk; de kansen zijn er en de eisen worden alleen maar hoger vanuit de maatschappij. Neem de touwtjes zelf weer in handen als producent!

  • hstroek

    Vernieuwende markconcepten moet je nooit vooraf afserveren. Je mag echter wel kritisch zijn.
    Op dit moment zien we, als CNV Vakmensen dat er veelal te weinig betaald wordt voor voedingsmiddelen. Dit kunnen aarbeien, hamlappen, appels, kaas of eieren zijn.
    Hierdoor krijgt de producent te weinig maar moeten ook vele werknemers in deze industrie het ontgelden. We zien niet voor niets vaak lonen waar je in Nederland niet van kunt leven(WML afgerond €8,35 per uur) of zelfs lonen ver hieronder.
    Als je dus naar duurzame structuren wilt hoort dit onderdeel in de keten er ook bij.
    Consument denk hier eens over na als u in de supermarkt loopt. U kunt uw geweten niet zuiveren door Mac havelaar koffie of eerlijke chocolade te kopen rond Sinterklaas.
    Betekend dit dat alles veel duurder moet worden in deze lastige tijd? Echt niet vaak is €0,10 tot €0,25 per eenheid of kilo voldoende om iedereen een eerlijk inkomen te gunnen, van boer tot consument.

    Henry Stroek Bestuurder bij CNV Vakmensen.

  • varkenshouder1

    Als je een concept kunt leveren en je kunt kostprijsafspraken maken met de supers is een concept een grote kans. Kun je geen kostprijs afspraak maken dan wordt ieder concept een grote flop !!!

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.