Home

Nieuws 117 x bekeken

Britse Sainsbury’s vergroot marktaandeel

Londen – De Britse supermarkt Sainsbury’s heeft haar marktaandeel de laatste weken verder kunnen opvoeren.

Sainsbury’s heeft nu 16,6 procent van de markt in handen, slechts iets minder dan Asda maar op ruime afstand van marktleider Tesco die nog altijd op meer dan 30 procent staat.
Sainsbury’s rukt verder op door veel aanbiedingen maar ook door ’Brand Match’, een prijsvergelijking waarbij de klant automatisch een tegoedbon krijgt als een bepaald merkproduct op het moment van aankoop bij een concurrent goedkoper is. Britse winkelbedrijven mogen, anders dan in Nederland, voortdurend prijzen vergelijken en de verschillen ook bekend maken.
Sainsbury’s zag de omzet in het jaar tot eind maart met bijna 7 procent toenemen tot ruim 30 miljard euro. De winst daalde echter wel met ruim 2 procent naar 990 miljoen euro. Die winstdaling is te wijten aan minder opbrengsten van onroerend goed transacties dan een jaar eerder. In dat kader heeft Sainsbury’s net als haar concurrenten wel laten weten een rem te zetten op het openen van nieuwe vestigingen.

Of registreer je om te kunnen reageren.