Home

Nieuws 617 x bekeken

Superunie-leden willen meer samenwerken

Beesd - Leden van de inkooporganisatie Superunie gaan de komende jaren meer samenwerken. Dat zegt directeur Dick Roozen in Foodmagazine.

De dertien vooral kleinere supermarktketens willen volgens Roozen onder meer samen internationaal inkopen, merken ontwikkelen, promotie organiseren en trajecten voor verduurzaming starten.
In totaal beschikt Roozen naar eigen zeggen over 64 plannen voor samenwerking, het ene realistischer dan het andere. “Maar het vormt wel het richtsnoer voor de komende jaren.” Iedere drie jaar vernieuwt Superunie een strategische visie. Inkoopdirecteur Gerard van Dulmen stelt dat lage prijzen bedingen bij leveranciers van onder meer voeding centraal blijft.
Van Dulmen zegt in het magazine dat er “regelmatig” fabrikanten langskomen die verhoging van de inkoopprijzen bepleiten. “We onderhandelen spijkerhard, maar wel fair. We zijn op inhoud te overtuigen en snappen ook dat bij sommige producten de inkoopprijs omhoog moet. Superunie is als de grootste A-merkverkoper van Nederland natuurlijk belangrijk voor fabrikanten.”
Superunie claimt op de website met leden als Nettorama, Deen, Sligro, Poiesz, Coop en Jan Linders een marktaandeel van 30 procent te hebben. Het belangrijkste lid, Jumbo, verliet de organisatie eind 2009, om met C1000 verder te gaan.
Mogelijk is de sterke positie van marktleider Albert Heijn en het ontstaan van een tweede sterke partij door de overname van Super de Boer en C1000 door Jumbo voor Superunie reden de samenwerking te intensiveren.

Of registreer je om te kunnen reageren.