Home

Nieuws 179 x bekeken

Nestlé groeit vooral door vraag opkomende markten

Vevery - De omzet van Nestlé is in opkomende economieën het afgelopen kwartaal met 13 procent gestegen.

In ontwikkelde landen steeg de omzet van het grootste voedingsconcern ter wereld met een magere 3 procent, vooral door een gebrek aan consumentenvertrouwen en groeivertraging in de Eurozone. Nestlé geeft geen winstcijfers vrij, maar topman Paul Bulcke zei wel te verwachten dat grondstofkosten (zoals melk) de komende maanden vermoedelijk dalen.
De totale omzet van het Zwitserse bedrijf steeg zonder inbegrip van overgenomen partijen met 7,2 procent tot 21,3 miljard Zwitserse franc (17,8 miljard euro). De maker van onder meer yoghurt, KitKat-chocolade en Nestea-thee rapporteert de grootste groei met dranken (inclusief poeders). De omzet van deze categorie steeg 10,5 procent tot 3,9 miljard euro.
De divisie die melkproducten en ijs maakt noteert eveneens een bovengemiddelde groei van 8,5 procent en komt op een omzet uit van 3,5 miljard euro. De derde grootste divisie qua omzet, die keukengerei en kant-en-klaar-voeding maakt, noteert slechts een omzetgroei van 1,5 procent. Met name in Noord-Amerika hebben prijsverhogingen voor diepvriesvoeding geleid tot minder verkopen.
De autonome omzet in Europa steeg met 2,3 procent tot 3 miljard euro. Verkopen op het Amerikaanse continent stegen 6 procent tot 5,4 miljard, terwijl de omzet in de rest van de wereld 11,4 procent groeide tot 3,8 miljard euro. Nestlé lijkt minder kwetsbaar voor de Eurozone-problemen dan aartsrivaal Danone, dat eerder verklaarde een inzakkende Spaanse markt te vrezen.

Of registreer je om te kunnen reageren.