Home

Nieuws 1165 x bekeken 11 reactieslaatste update:28 apr 2012

Financiering belangrijke horde tweede generatie biobrandstof

Utrecht – De grootschalige vermarkting van tweede generatie biobrandstoffen, waarbij geen voedselgewassen worden gebruikt, komt slechts langzaam dichterbij. Dat komt vooral doordat onvoldoende geld beschikbaar wordt gesteld.

Dat concludeert energie-analist van Rabobank Susan Hansen. Hansen schrijft dat biodiesel op basis van algen en bio-ethanol op basis van bijvoorbeeld houtschors veel hype en verwachtingen hebben aangetrokken. De meeste marktspelers, waaronder Rabobank zelf, verwachten volgens Gansen dat de tweede generatie biobrandstoffen een belangrijke rol gaan spelen in het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen.
Hier gaat echter een proces van enkele decennia aan vooraf. Hansen baseert dit op de ervaring van Rabobank met de eerste generatie biobrandstoffen, die ook langzaam hun weg naar de markt vinden. Bovendien vergt iedere grote wijziging van type brandstof verandering van motoren maar ook pompstations. Aangezien ketens complex en lang zijn, investeren banken toenemend in ketenwijde projecten.
Banken bouwen bovendien de komende jaren naar verwachting buffers op om te voldoen aan nieuwe regels. Daarom is het ook voor veel bedrijven lastiger geld te lenen. Tenslotte is de technologie nog niet zover dat de brandstof qua prijs kan concurreren met fossiele brandstof. Daarom wordt het tempo van de ontwikkeling in zekere zin bepaald door de bereidwilligheid van overheden te subsidiëren.
Aangezien in de VS, EU en Japan financiële crises woedden, zullen overheden ten minste even minder bereid zijn duurzame energie te stimuleren.

Laatste reacties

  • Mels

    Wie moet dat geld beschikbaar stellen dan?Het is volgens mij in de wereld die economie heet,dat iets waar je wat aan kan verdienen zichzelf betaald,de zogenaamde groene energie uit energie gewassen en ook uit restproducten is bewezen niet zo groen als men verteld,zou het daarom kunnen zijn dat er geen geld beschikbaar komt?

  • agratax1

    Meis het is eenvoudig een prijs en handels probleem. Aardolie is nog steeds goedkoper dan de alternatieven en daar komt bij de olie maatschappijen de patenten en / of licenties van de 2 de generatie in handen hebben. Zij hebben nog geen redenen om de olie putten te sluiten en over te gaan op 'groene olie'. Het procedé van de 2 de generatie is een vinding uit Twente maar komt niet van de grond om boven genoemde redenen. (BGT Enschede)

  • denker123

    Als de eerste generatie biobrandstoffen echt succesvol was ,dan is er wel geld voor de tweede generatie. De eerste generatie biobrandstoffen heeft ook alleen maar succes in landen waar spotgoedkope fossiele brandstoffen ingezet worden om biobrandstoffen te produceren,zoals het spotgoedkope schaliegas in de V.S.nu 15 dollar naar aardolieprijs [120 dollar],aardgas is hier niet gekoppeld aan de aardolieprijs.En ook Argentinie en Brazilie waar de olieprijs ook kunstmatig laag gehouden word om biodiesel te kunnen exporteren naar Europa Er wordt overal VERPLICHT biobrandstof bijgemengd ,in de V.S.valt het verbruik van ethanol terug tot bijna nul als de consument vrij kon kiezen,er worden met ethanol 1/3 minder kilometers gereden dan met benzine de prijs is maar een beetje lager .Men moet eerst maar eens een ethanolfabriek laten draaien op ethanol als brandstof,en de aangevoerde mais ook geteelt en vervoerd is met uitsluitend biobrandstoffen,dan kan men pas zien hoeveel biobrandstof er netto gewonnen wordt.Nu is het niets anders dan zand in de ogen strooien,de ethanol producenten in de V.S.zitten bijna allemaal in de graanhandel en hebben belang bij een hoge graan en soyaprijs ,en uitbreiding van de graan en soyateelt aan de biobrandstoffen hoeft niet veel verdient te worden.

  • agratax1

    (1).Denker als jij gelijk hebt en ik wil daar niet aan twijfelen betekent dit dat de hele biobrandstof een politieke hobby is. Dat het niets anders is dan een zinloos grondstoffen verprutsen aan ethanol maar ook aan installaties en net verzwaring met extra dikke koperdraden. Voor electrisch rijden zal hetzelfde gaan gelden als voor bio brandstof, erg veel grondstoffen verprutsen voor weinig rendement. Bij de tweede generatie wordt het natuurlijke proces van olie vorming uit biomassa in enkele seconden gedaan waar de natuur jaren of eeuwen voor nodig had. Als het proces eenmaal in gang gezet is behoeft er geen energie meer toegevoegd te worden en is het self propelled en is raffinage niet nodig omdat er op elk moment van het proces ingegrepen wordt omdat de krijgen wat men wil. Dit proces is niet afhankelijk van tarwe, mais of soya. Stro, hout, kadavers alles wat organisch is, is te verwerken. Helaas de industrie en de politiek zijn nog niet zover. Het verhaal van fossiele brandstof versus ethanol heeft nog een extra dimensie die ten nadele van biofuel is en wel de accijns op diesel / benzine moet ook op ethanol en dan is ethanol so wie so duurder.

  • agratax1

    (2) Maar het uitgangspunt was accijns verhoging op Landbouw diesel en als we nu ethanol of koolzaadolie gaan rijden zonder accijns (eigen productie voor eigen gebruik) zou het wel eens interessant kunnen worden. Helaas de omzet van het bedrijf daalt, omdat er weer net als vroeger een deel van het land nodig os om energie (paardenvoer) te telen voor het landwerk. Dit betekent weer minder voedsel voor de groeiende wereld bevolking en zo komen we dus nooit van de honger in de wereld af, als niet fundamenteel iets verandert in ons denken en in het productie proces.

  • denker123

    agratex1 De V.N.en de wereldvoedselorganisaties steken hun kop in het zand.Zij zeggen dat de hoeveelheid biobrandstoffen uit voedselgewassen minimaal is,dat is ook zo.Maar zij zien niet dat hiervoor enorme hoeveelheden voedselgewassen nodig zijn.
    Ter vergelijking ,voor de verwarming van een vrijstaande woning is al 3000 ltr diesel nodig,+ de electriciteit dan komt men al gouw op 3 ha koolzaad dat hiervoor nodig is Voor een gemiddeld Nederlands gezin heeft men geen hectare land nodig om de voeding inclusief vlees te telen.In de V.S.is er maar een ethanolfabrikant ,Poet deze zit niet in de graanhandel die gaat samen met D.S.M.Nederland in de tweede generatie biobrandstoffen investeren,na jaren uitstel zal deze fabriek in 2014 gaan draaien In de V.S.staat Georgia is zopas een ethanolfabriek die werkte met houtafval failliet gegaan.

  • denker123

    De huidige ethanolfabrikanten behalve Poet zullen niet in de tweede generatie biobrandstoffen gaan investeren,omdat zij daar niets te zoeken hebben,zo denken de akkerbouwers ook.Van stro ethanol maken is de organische stof van het land halen,zoals in Brazilie met het rietsuiker.Cargill,A.D.M. ,Dupont,Bunge enz.willen alleen dat er zoveel mogelijk tarwe,mais,soyabonen en suiker geteelt wordt ,de ethanolproduktie helpt hen daarbij daar halen zij hun winst. Monsanto helpt hen daarbij door de opbrengsten te verhogen door de g.m.o. rassen en daardoor meer Rouwd-Up te verkopen.Zonder de teelt voor biobrandstoffen is dit vergif niet nodig om voldoende voedsel te telen .Om te investeren om biobrandstoffen uit afval te maken zijn deze multinationals niet geinteresseerd.

  • denker123

    Daarom willen deze ethanolfabrikanten in de V.S.de verplichte 15% ethanol bijmenging met 85%benzine voor gemakklijke ethanol afzet.Het mandaad van de overheid is nu nog 10% verplichte ethanolbijmenging met benzine + vrijwillig de E85 [85% ethanol] tanken,daarmee moet de ' blend wall 'gehaald worden van 15 miljard gallons ethanol uit mais.De ethanol die daar boven geproduceert wordt moet van de tweede generatie ethanol komen,dit jaar zal er ongeveer miljard gallons ethanol geproduceert worden.Omdat de E85 bijna niet getankt wordt willen de ethanolproducenten in de plaats dat er 15% ethanol bijgemengd verplicht bijgemengd wordt Dan kunnen ze al van 60% van het huidige maisareaal ethanol maken ,als er dan nog mais voor voeding overblijft.zie Ag Agricultural Marketing Resource Center-Renewable... klik op drop in biofuls.






  • denker123

    Sorry er moet staan [dit jaar zal er ongeveer 14 miljard gallons geproduceerd worden.]

  • denker123

    De ethanolfabrikanten in de V.S.zegden 2 jaar geleden dat het ethanol aanbod de benzineprijzen met 20% verlaagden. De ethanolproduktie was al hoger dan de ingevoerde olie uit saoedi-Arabie. Nu hoort men daar niets meer over ,de olieprijs is weer op een rekord en de olieinvoer uit Saoedi-Arabie stelt niets voor in tegenstelling tot wat iedereen denkt ,als men op Coogle kijkt ,de invoer van olie uit Canada is vele malen groter.De olieprijs trekt zich niets aan van dat beetje ethanolaanbod. Door deze leugens ben ik de ethanol zeepbel van nabij gaan volgen.

  • denker123

    Schell en Logan energie zien af van de bouw van een biobrandstoffen fabriek in de Canadese provincie Manitoba.De twee wilden ethanol maken uit cellulose dat in stro zit,maar nu is het nog niet haalbaar,Shell blijft wel zoeken naar oplossingen om biobrandstof op een industrieele manier te ontwikkelen.Dus tot hier toe is alles alleen in het laboratorium getest blijkbaar,daarom wil niemand investeren in tweede generatie biobrandstoffen.Dus zal de biobrandstoffen produktie uit voedselgewassen doorgaan,tot er geen betaalbaar voedsel meer is voor de mensen,of de bevolking komt in opstand .Dan kan het snel gedaan zijn met de biobrandstoffen en blijven de boeren met hun mais,tarwe en soyabonen zitten met enorme prijsdalingen tot gevolg.

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.