Home

Nieuws 99 x bekeken

'Consument nauwelijks geïnteresseerd in herkomst'

Den Haag – De meeste consumenten vinden de vermelding van een land van herkomst op voedsellabels prima, maar tweederde is niet bereid extra te betalen voor producten met herkomstvermelding.

Vermelding van het land van herkomst leidt doorgaans ook niet tot een ander aankoopgedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van het landbouweconomisch instituut LEI, onderdeel van Wageningen UR.
Meer dan de helft van de consumenten (66 procent) is niet uitgesproken negatief of positief over het vermelden van het land van herkomst op voedselproducten. Iets meer dan 20 procent is tegenstander. Deze groep is groter dan de 14 procent die duidelijk voorstander is.
Consumenten letten bij het bekijken van labels volgens het LEI meer op de tenminste-houdbaar-tot-datum, de prijs, het gewicht. Als ze een product kopen, doen ze dat vooral op basis van prijs, smaak en gezondheid.

Of registreer je om te kunnen reageren.