Home

Nieuws 20362 x bekeken 17 reactieslaatste update:13 feb 2013

Akkoord over afschaffing accijnsvoordeel rode diesel

Den Haag – Afschaffing van het accijnsvoordeel voor rode diesel is een van de onderwerpen waarover de onderhandelingspartners in het Catshuis overeenstemming hadden bereikt voor het overleg strandde. Dat blijkt uit een uitgelekt document. Het zou een bezuiniging opleveren van 150 miljoen in het komende jaar en in 2014 en 2015 nog jaarlijks 300 miljoen euro.

CDA en VVD waren altijd tegen het afschaffen van de rode diesel, terwijl veel oppositiepartijen voor afschaffen van de regeling waren. Nu VVD en CDA ook ingestemd hebben om dit middel te gebruiken voor de bezuinigingen, lijkt het afschaffen van de regeling onafwendbaar.
Voor het bedrijfsleven wordt verder bezuinigd op grondslagverbreding van IB/VPN door aanpassing van de VAMIL en MIA-regeling.
Vrijval van de MEP en SDE-regelingen, leveren jaarlijks 100 miljoen op. Het gaat dan om geld dat in de oude MEP- en SDE-regeling voor duurzame energie niet is benut.
De grootste bezuinigingen zouden volgens het Catshuis-plan voortkomen uit het bevriezen van de lonen voor de overheid en in de marktsector, het verlagen van de onbelaste reiskostenvergoeding en een eigen bijdrage voor medicijnen.
Cumela-directeur Jan Maris wijst erop dat afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel de schatkist geld oplevert, maar de economie schaadt in de belangrijke sectoren landbouw en bouw. Hij denkt dan ook niet dat het een gelopen race is. "Maar als het doorgaat, dan wordt het een kwestie van op een zakelijke manier doorberekenen."

Laatste reacties

  • schoenmakers1

    met dank aan het cda

  • Hans Sudfryslan

    Dat zijn fooien als je dit vergelijkt met het geld gooierij die EHS heet . Als men de knip op de beurs houd wat daar in gestoken wordt en wat natuurorganisaties krijgen op jaar basis en dit voor de komende tig jaar , zal er veel meer over gehouden worden dan die 150 en 300 miljoen EURO in de komende 3 jaar . Men bezuinigd op de verkeerde manier . De hard werkende man moet het weer bezuren .

  • agri2

    Cumela gaat het doorberekenen, en gelijk hebben ze, laten wij boeren het ook niet vergeten bij contractonderhandelingen en dergelijke.

  • gvullings1

    Dit word weer een gevalletje BBA regeling

  • mvedder

    Ik neem aan da lto al oproept tot tractordemonstraties

  • marina1904

    lto roept helemaal niet op tot acties .die zijn veel meer bezig met hun eigen baantjes.

  • agratax1

    Eigenaardige manier van Bezuinigen eenvoudig meer geld ophalen om je balans in evenwicht te brengen. Ik zou deze wijze meer Kosten verhogend willen noemen. Via deze extra kosten zal verhoging van de productie kosten bij de boer niet uit blijven. Het gevolg is verdere daling van de animo om boer te worden of te blijven. Maar erger onze export positie zal hier door verslechteren, hetgeen zijn terugslag zal hebben op het BNP.

  • mts.tenhove1

    @agratax1.
    Maar zover kunnen ze niet vooruit kijken.

  • agro1

    wat ze als accyns pakken, zullen ze als IB missen, valt aan beide zyden wel mee. is nog lang goed gegaan.

  • agratax1

    Het enige antwoord dat de landbouw hierop kan geven is; 'gebruik eigen gemaakte bio brandstof'. Is dit duurder dan is het duidelijk, accepteer de accijns verhoging of sluit de deur. Laten we eerlijk zijn landbouw heeft eeuwen zijn eigen energie geproduceerd (gras, haver etc.) en dat kan technisch weer.

  • hvdm

    En we laten het allemaal weer stilzwijgend over ons heenkomen.

  • herwaarden

    Ik ben een nieuweling in uw midden, met een warm hart voor burgers en bui-
    tenlui.Men is boeren en vissers en overige burgers aan het slopen ten eigen nut.
    a. Zolang we het inderdaad maar over ons heen blijven laten komen,BLIJVEN
    ZE STELEN (ophalen is te vriendelijk).Oplossing;60% v.d.ambtenarij weg zonder vette uitkering, overige 40% moeten weer mensvriendelijk worden.
    b. Ze willen niet vooruit zien i.t.t.het gezegde;REGEREN IS VOORUITZIEN.
    c. Wegwezen en met een kleine EERLIJKE GROEP gaan regeren !!!!!

  • brutesb

    LTO leeft tegenwoordig meer voor hen zelf dan de boer lijkt het wel. Er is weer geen instantie die er werk van maakt. Terwijl we zelf allemaal het zelfde denken volgens mij?!

  • hazendans

    ik ben blij dat ik met Belgische loonwerkers werk. En daar ook kan gaan tanken.

  • Seizoenskrediet

    Waarom deze beslissing accepteren?
    Laten we gewoon een aantal dagen de snelwegen in Nederland blokkeren.
    Kunnen we meteen even om tafel voor een geheel accijnsvrije rode gasolie, net als de scheepvaart. (en misschien de onderhandelingen opstarten om een een flink percentage ambtenaren naar huis te sturen)
    In Den Haag zijn ze duidelijk niet in staat om in eigen vlees te snijden...Bezuinigingen????)
    Zullen we LTO dwingen de acties te organiseren?
    Ik begrijp deze beslissing overigens niet helemaal, de enorm lage prijzen van bepaalde electronica en voornamelijk agrarische producten zijn de enige reden waarom de inflatie niet exorbitant stijgt. Waarom een beslissing uit Den Haag om juist de kosten van dit soort producten gedwongen te verhogen?

  • Wiegehts

    Als er net zoals in DLD weer een kwartje terug komt van de diesel maakt het nog niet erg veel uit.

  • Mels

    Zolang de consument meer waarde hecht aan 6 laptops en een megasnelle computer,4 keer per jaar op vakantie naar de meest verre oorden,een nieuwe,op afbetaling gekochte auto(ja we leasen hem,het blijft afbetaling)mega luxe keuken,maar dat wat ze er in bereiden niet willen betalen,blijft het voor welke agrarische sector dan ook moeilijk om een eerlijke prijs te krijgen.Maar wat is een eerlijke prijs als door diverse oorzaken die niets met landbouw te maken hebben de kosten stijgen,ik doel dan op extreem hoge landprijzen,extra kosten die men in het buitenland niet heeft zoals dure arbeid,dierenwelzijnskosten enz enz.

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.