Home

Nieuws 157 x bekeken

Supermarktomzet groeit nauwelijks

Dongen – De supermarktomzet is in februari 1 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, tot 2,4 miljard euro.

Over de eerste twee maanden van 2012 is de supermarktomzet nu 1,7 procent gestegen. Dat meldt marktonderzoeksbureau GfK Panel Services.
Het bureau meldt dat het consumentenvertrouwen in maart zal stijgen tot het beste niveau sinds september 2011. Uit een opiniepeiling blijkt dat consumenten minder negatief zijn over de economie en hun eigen financiële situatie. GfK Panel Services verwacht dat de paasomzet voor supermarkten neer zal komen op 740 miljoen euro, een nieuw record. Vorig jaar boekten supermarkten een paasomzet van 726 miljoen euro terwijl tien jaar geleden nog ”slechts” 569 miljoen werd uitgegeven. De supermarkten profiteren ervan dat mensen, wellicht mede door de crisis, vooral thuis de feestdagen doorbrengen. De omzet stijgt ook doordat meer supermarkten duurdere varianten op hun huismerk introduceren. Opvallend is dat volgens GfK Panel Services steeds meer consumenten voeding kopen bij het Duitse Action. In 2011 steeg de supermarktomzet 2,6 procent. Volgens GfK Panel Services kunnen supermarkten gestegen inkoopprijzen niet geheel doorberekenen aan de klant en staan marges daarom onder druk.

Of registreer je om te kunnen reageren.