Home

Nieuws 658 x bekeken

Kabinet wil toeristen trekken door focus op natuur

Leidschendam – Het kabinet hoopt dit jaar 200.000 buitenlandse toeristen extra te trekken door flink reclame te maken voor het Nederlandse natuuraanbod. Hiervoor is een half miljoen euro uitgetrokken.


De campagne wordt uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), dat meer bekendheid wil genereren voor de nationale parken en landschappen en de belangrijkste watergebieden. Ook de Floriade in Venlo wordt in de schijnwerpers gezet; die organisatie beschikt overigens over een eigen communicatiebudget van meer dan 1,2 miljoen euro.
De keuze om in het toerismebeleid de aandacht op de natuur te richten, is opvallend. Het kabinet bezuinigt hier juist zo’n 70 procent op en heeft bovendien de beschermingsregimes van nationale parken en landschappen geschrapt. Veel natuurprojecten kunnen daardoor geen doorgang vinden. Het afgelopen anderhalf jaar heeft staatssecretaris Henk Bleker (landbouw) hier een hevige strijd over gevoerd met de provincies, die het beleid gaan uitvoeren.
Toch is dit geen vreemde keuze, stelt een woordvoerster van het NBTC. “Wij zien dat toerisme erg belangrijk is voor de Nederlandse economie”, zegt zij. “De toeristen die we met deze campagne hopen te trekken, geven samen naar verwachting 60 miljoen euro uit tijdens hun verblijf in Nederland. Juist in deze tijd van bezuinigingen is het daarom belangrijk om de natuursector onder de aandacht te brengen.”
Het NBTC voert tevens gesprekken met natuur- en recreatieve organisaties voor structurele samenwerking op dit gebied.

Of registreer je om te kunnen reageren.