Home

Nieuws 345 x bekeken

Facebook en Youtube populairst bij Belgische boeren

Roggel – 41 procent van de Belgische boeren is regelmatig actief op social media-platformen.

Facebook en Youtube zijn veruit het populairst. Dat blijkt uit online onderzoek onder ruim driehonderd Belgische boeren en tuinders, uitgevoerd door agrarisch marketing- en marktonderzoeksbureau Agridirect in januari 2012.
De sociale netwerken worden voornamelijk geraadpleegd voor het volgen van algemeen agrarisch nieuws (78 procent) en nieuws over producten en machines voor de agrarische markt (68 procent). Bijna een kwart van de Belgische gebruikers geeft aan middels deze kanalen contacten te onderhouden met fabrikanten en de tussenhandel van agrarische benodigdheden en machines. 37 procent van alle respondenten wil via social media informatie van leveranciers te ontvangen.
29 procent van de respondenten geeft aan dagelijks of wekelijks op één of meerdere social media-platformen actief te zijn. Hiervan maakt 65 procent gebruik van Facebook, gevolgd door 60 procent Youtube gebruikers. Op de derde plaats is Google+ te vinden (26 procent). Van de boeren en tuinders die social media gebruiken, heeft 6 procent een Twitter-account. Gebrek aan tijd (30 procent) en de voordelen ervan niet zien (29 procent), zijn de voornaamste redenen die respondenten opgeven om niet op social media actief te zijn.
In Nederland gebruikt 48 procent van de ondernemers in de land- en tuinbouw sociale netwerken. Vorig jaar was dit nog 40 procent. Ook onder de Hollandse agrariërs zijn Youtube, Facebook en Hyves het populairst.

Of registreer je om te kunnen reageren.