Home

Nieuws 627 x bekeken

'Albert Heijn start prijzenslag maar geen prijzenoorlog'

Zaandam - Albert Heijn verlaagt vanaf dinsdag de prijzen van meer dan 100 producten.

De prijzenslag is onder meer aangekondigd in een twee pagina-grote advertentie in landelijke dagbladen. Volgens supermarktanalist Gerard Rutte is van een prijzenoorlog echter geen sprake. De actie bevestigt wel de scherpe concurrentie die ook duidelijke prijsverhogingen voorkomt.
Albert Heijn richt zich met de actie op dagelijkse boodschappen en begeleidt de advertentie met de tekst “hoe kunnen we u helpen in tijd van bezuinigingen”. Onder de in prijs verlaagde producten zijn onder meer pizza’s, thee, koffie, ijsbergsla, rundergehakt, yoghurt en vla. De komende weken volgen andere producten.
Opvallend is dat een groot deel, misschien 60 procent, van de producten Albert Heijn’s huismerken betreft. “De formule snijdt diep in eigen vlees”, stelt Rutte vast. “Het ziet er daarom serieus uit.” Aan advertentieruimte alleen is de Zaandamse keten volgens Rutte misschien een klein half miljoen euro kwijt.
Toch gelooft Rutte niet dat de marktleider een prijzenoorlog begint. “Agrariërs horen het misschien niet graag, maar marges zijn niet heel breed bij de supermarkten. De ruimte voor een prijzenoorlog is te klein. Het is meer een speldenprik, een statement, juist nu concurrent Jumbo de handen vol heeft met de integratie van C1000.”
Rutte verwacht geen scherpe reactie van concurrenten op de actie. “Ondanks de aankoop van Bol.com, waarvoor 350 miljoen euro wordt betaald, blijft Albert Heijn de enige partij die een prijzenoorlog lijkt te kunnen winnen. Maar het zou een bloedbad worden die het bedrijf weinig structureels opleverd. Ik zie dit meer als een bevestiging van Albert Heijn dat het zich geen duur prijsimago wil aanmeten.

Of registreer je om te kunnen reageren.