Home

Nieuws 9314 x bekeken 19 reactieslaatste update:6 mrt 2012

’Trekkers zijn structureel onveilig’

Amsterdam – De Vereniging van Rijwiel en Auto Industrie (RAI Vereniging) wil samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) opnieuw pleiten bij de politiek voor het weren van onveilige landbouwvoertuigen op de openbare weg. Dat meldt RAI Vereniging in het ledenblad Go Mobility van februari.

Ongevallen met dodelijke afloop waar trekkers bij betrokken zijn komen driemaal zo vaak voor als ongevallen met een personenauto, blijkt uit onderzoek van de Raad voor Verkeersveiligheid. De uitzonderingspositie die landbouwvoertuigen innemen is de organisaties een doorn in het oog. Het aantal ongevallen met landbouwvoertuigen is al meer dan twintig jaar min of meer constant terwijl gemiddeld genomen het aantal verkeersongelukken afneemt. Dat blijkt uit het rapport ’Verkeersongevallen met (landbouw)voertuigen’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Uit het onderzoek blijkt dat landbouwtrekkers in het donker slecht zichtbaar zijn door gebrekkige verlichting. Volgens het rapport is er sprake van een structureel veiligheidstekort.

Laatste reacties

  • Gerd-Jan

    Wat een onzin! Wij hebben alles altijd voor elkaar. en als er een x iets niet doet. Ga je niet fijn de weg op.

  • vanTwisk

    Oneens; op een enkele ( hobby) boer/ akkerbouwer na, heeft een ieder zijn zaakjes voor elkaar.
    Ik wijs eerder naar loonwerkers.
    Zij sturen steeds vaker onervaren jongeren / scholieren met grote kombinaties / zelfrijdende machines de weg op, omdat die jongens zo goedkoop zijn. Je trekker-rijbewijs halen op een trekkertje, wil nog niet zeggen dat je met 15 ton mais, achter 150 pk kan rondrijden, of met een shofel de weg op kan !!

  • John Deere Power

    Inderdaad, wat een gedoe. Wij zorgen altijd dat alles (vooral beglazing en verlichting) netjes schoon is en dat de verlichting enzo werkt. Ik kom wel soms rare situaties tegen, dan is (MEESTAL) de automobilist in de fout. Maar dat wil dus niet zeggen altijd..

    Mensen hebben steeds meer haast, inhalen op stukken waar het bijna onmogelijk is of nog net even voor de trekker langs de straat oprijden.

  • H.Bekx

    Een tractorkenteken en een jaarlijkse APK keuring, met het accent op de verlichting, remmen en banden kan al het wat onveilige situaties schelen.

  • johan

    Het zijn meestal automoblisten in de buurt van landbouwvoertuigen die de fouten maken, een APK keuring zal aan het aantal ongelukken niets aan veranderen, en accord dat je een 16 jarige niet met een20 tons combinatie kunt laten rijden.

  • Rolf Roelofs

    een politiek statement wat volstrekte onzin is. je kun genoemde voertuigen niet van de weg weren want het werk moet gewoon gedaan worden. van Transport en logistiek begrijp in het wel, puur eigen belang van de vrachtwagen-transport business.

    net als anderen weiger ik te geloven dat de oorzaak van genoemde onveiligheid enkel en alleen wordt veroorzaak door de landbouwvoertuigen en haar bestuurders. ik daag RAI en TLN uit om met uitgebreide annalyse van de ongevallen te komen om aan te tonen dat genoemde voertuigen daadwerkelijk de oorzaak zijn van de genoemde onveiligheid

  • agri2

    25 % van het wegtransport door vrachtwagens is agrarisch, als ze de boeren van de weg af willen hebben en dus van de akkers dan valt er weinig meer te transporteren.
    Een beetje meer begrip van hun kant zou dus wel mogen, we hebben elkaar toch nodig.

  • bongaerts6

    er kan eerst eens beter gepleit worden voor een rijbewijs voor landbouwvoertuigen

    het is toch te gek dat iemand die net 16 jaar is met bevoorbeeld een traktor van 300 pk die 60 km loopt en daar achter een mesttank met 24m³ dat is al ongeveer het zelfde totaalgewicht als een gemiddelde vrachtwagen
    aan het verkeer mag deelnemen

    deze hebben totaal geen ervaring in het verkeer met deze combinaties en hun totaal gewicht .

    de mensen van RAI en TLN moeten zelf maar eens in de druke oogst tijd op een trekker stappen en een hele werkdag meedraaien en dan komen ze er zelf achter hoevaak de andere weggebruikers het het landbouwverkeer moeilijk maken en vooral in vakantie periodes auto met carvan is een ramp de meeste weten zelf nog niet eens hoe lang zij zijn met carvan.
    bij in halen van landbouw verkeer zijn ze vaak al weer in aan het voegen als de auto de trekker is gepaseert en de caravan nog niet

  • Heinrichs

    1) weg met dat valse gedoe van 25 km per uur
    2) APK en de echte snelheid van de trekker op kenteken
    3) een echte T-rijbewijs voor die trekker, die dan ook legaal 32, 40, 50 of 60 km per uur mag rijden zo als bij voorbeeld in Duitsland
    4) meer begrip voor voor elkaar van alle weggebruikers ( dat zal wel mijn illousie blijven)

  • Mts.Vansum

    Het probleem ligt DEELS bij automobilisten die steeds minder goed inschattingen kunnen maken en geen rekening houden met de gevaren die landbouwverkeer met zich mee KUNNEN brengen bij een bepaalde actie.

  • John*

    grote probleem voor tln en rai zijn de bedrijven die 16 jarigen op een 300 pk + trekker zetten om grond te rijden bij wegenbouw projecten etc. Vroeger werd dit werk gedaan met vrachtwagens en de daarbijbehorende geschoolde chauffeur = belang TLN. Vrachtwagens die met 80 km / uur grond verzetten slijten sneller dan een tractor/kiepwagen combinatie. Dit scheelt de rai nieuw materieel = belang RAI. Het echte landbouwwerk interesseert beide clubjes niets.

  • Jappie Boek

    Laten wij net als in Duitsland de trekkers en machines op de openbare weg 2.60 meter inclusief spiegels houden net als vrachtwagens is er niets aan de hand veel trekkers en landbouwmachines zijn te breed voor onze wegen wij zijn Amerika niet. laten ze de fabrikanten van landbouwmachines en mechanisatie bedrijven in Nederland aanpakken daar is het kwaad maar de boer en loonwerker buiten spel laten. Minister van verkeer is de grootste kluns die leest de wet niet goed die laat alle breedtes toe inde landbouw en daar door komen het ander verkeer in de knoei. Laat de RAI met Transport en logistiek en de minister van verkeer eerst maar eens meten leren.

  • Heinrichs

    Goeden avond Jappie Broek, voor aanhangwagens is het in Duitsland net als voor vrachtwagens: 2.55 meter breed excl. spiegels (diepvries 2.60meter). Aanbouwapparatuur zo als een rotorkopegg maar ook een trekker met grote banden of dubbellucht mag 3 meter breed zijn tenzij er een aparte vergunning is aangevraagd en toegekend voor meer (max. 3.60 meter, zeeeer omslachtige procedure).

  • harrie55

    Een betere verlichting van de zijkant,net als bij vrachtwagens zou de veiligheid ten goede komen.

  • mieras

    het is tln en rai gewoon tedoen om het grond werk vannde loonwekers af te pakken

  • gebrand

    Het valt niet te ontkennen dat er veel (dodelijke)ongevallen gebeuren met tractoren zie ook www.arboinspectie.nl onder dodelijke ongevallen in 2011. Maar of je dit oplost door de trekker veiliger te maken betwijfel ik. Veel van deze ongevallen onstaan echter eerder door onveilig gedrag van bestuurder en omstanders dan door een onveilige trekker. Het is dan ook niet echt te begrijpen dat 16 jarigen met trekkers plus aanhang de weg op mogen gaan. Misschien dat op dit punt de zaken eens goed aangepakt zouden moeten worden.

  • agratax1

    Als landbouw verkeer niet meer op de openbare mag komen, hoe kom je als boer / loonwerker dan op het land waar je de voedselvoorziening veilig moet stellen? Denken de Randstedelingen soms dat de boer al zijn land rond het bedrijf heeft en er nooit een openbare weg tussen bedrijf en land is? Loonwerkers moeten dan maar met een dieplader over de openbare weg, zal niet gevaarlijk zijn zo'n (te) brede dieplader of stoppen we de voedselproductie in Nederland? Willen we minder ongelukken, dan zullen zowel bestuurders van landbouwvoertuigen als andere weggebruikers mee rekening met elkaar moeten houden. Iedere weggebruiker die een trekker of rooimachine over het hoofd ziet, is blind en wil de kolos niet zien en heeft niet het fatsoen in te houden en deze reus even de ruimte te geven. Ik heb het gevoel dat er met begrip voor elkaar heel vel meer te bereiken is dan met dit soort onrealistische voorstellen. Laat en ieder zijn hufterige gedrag eens afzweren, ziet Nederland er aanzienlijk zonniger uit dan nu met allerlei knellende regelgeving om de hufters te beteugelen door de goedwillende het leven onmogelijk te maken.

  • sybrenm1

    Hoef je nu als 16jarige geen trekkerrijbewijs te halen? Dat was vroeger toch wel het geval.

  • telefoon

    Hoezo ongelukken ik denk dat de meeste trekkers chauffeurs beter rijden dan de automobilist omdat die geen rekening mee houden dat ze breder zijn dan een auto.
    En wat de verlichting betreft denk ik dat de meeste trekker chauffers het wel goed voorelkaar hebben.
    Als het minister eerst eens mensen zou vragen die er verstand van hebben
    zou het een stuk makelijk worden. En niet mensen van alleen op kantoor.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.