Home

Nieuws 1614 x bekeken

Prijs rode diesel loopt op

Doetinchem – De prijs voor rode diesel ligt in navolging van de oliemarkt op een historisch hoog niveau. Voor 100 liter wordt bij een afname van 1.500 tot 2.500 liter bij LTO Commerce nu 101,21 euro betaald.

Banken gaan ervan uit dat de olieprijs zal kalmeren, maar ondanks de crisis op een hoog niveau blijft.
De landbouw geldt met een jaarlijkse afname van ongeveer 575 miljoen liter per jaar als grootste afnemer van rode diesel, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Ecorys. Ongeveer de helft van het verbruik komt op het conto van de melkveehouderij. Loonbedrijven en akkerbouwers nemen ieder een vijfde af. Uit een rondgang blijkt dat bedrijven niet of nauwelijks proberen rode diesel strategisch in te kopen.
Volgens directeur Germ Wiersma van brandstofhandel Wiersma Olie & Techniek uit Sneek neemt de vraag ondanks de prijspiek niet af. ”De vraag wordt bepaald door de noodzaak. Wel merken we dat boeren bij deze hoge prijs meer onderhandelen over de prijs, al gaat het dan vaak over een cent per 100 liter.” De afnamepiek ligt bij aanvang van het maaiseizoen.
De prijs voor rode diesel lag op vergelijkbare niveaus in april 2011 en de zomer van 2008. Het product komt van een viertal raffinaderijen in Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen. Vóór 2011 kwam na een piek voor de olieprijs steevast een diepe daling. In 2008 daalde de prijs van een vat Noordzeeolie in een halfjaar tijd van 140 naar 40 dollar.
De pieken werden dan ook doorgaans verklaard uit onrust in het Midden-Oosten. Nu stijgt de prijs ook vanwege oplopende spanningen tussen Iran, dat dagelijks circa 3,7 miljoen vaten olie produceert, en met name het Westen. Nu lijkt een forse prijsdaling onwaarschijnlijk, aldus het ING Economisch Bureau. Voorraden zijn beperkt en de vraag uit Azië neemt toe.
Zelfs als de Iraanse onrust afneemt, verwachten ook andere banken als Rabobank en Crédit Suisse dat door herstel in de Eurozone de prijs niet door de 110 dollar zal zakken. Wiersma: ”als consumenten en bedrijven buiten de landbouw meer benzine of diesel gaan gebruiken, loopt de prijs op en volgt automatisch de rode diesel.”
Het hoge prijspeil is volgens belangenorganisatie LTO extra reden nu niet te tornen aan het accijnsvoordeel voor rode diesel. Volgens berekeningen van Ecorys zou afschaffing boeren in 2008 92 miljoen euro hebben gekost. In 2008 lag de prijs voor brandstof echter zeker 10 procent lager dan het gemiddelde dat wordt verwacht voor 2012.

Of registreer je om te kunnen reageren.