Home

Nieuws 134 x bekeken

Pepsico verbetert resultaten

Purchase – De Amerikaanse producent van frisdranken en snacks Pepsico heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettowinst behaald van 1,42 miljard dollar (ruim 1 miljard euro), tegen 1,37 miljard dollar een jaar eerder. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De omzet van de maker van onder meer Pepsi, Tropicana, Gatorade en Frito Lay-snacks steeg met 11 procent tot 20,2 miljard dollar. Het wereldwijde verkoopvolume van snacks steeg in het afgelopen kwartaal met 8 procent en van dranken met 3 procent. De kwartaalcijfers van Pepsico waren iets beter dan analisten hadden verwacht.

Over heel 2011 ging de omzet met 15 procent omhoog tot 66,5 miljard dollar en klom de nettowinst met 4 procent tot 6,4 miljard dollar.

Pepsico maakte verder bekend dit jaar 500 tot 600 miljoen dollar in zijn merken te investeren om de verkoop in Noord-Amerika te stimuleren. Daar loopt het concern achter bij zijn aartsrivaal Coca-Cola.

Verder wil het bedrijf zijn kapitaalinvesteringen dit jaar met 10 procent verlagen. Pepsico kondigde een herstructurering aan, waarbij in 30 landen 8700 banen worden geschrapt. Dat is 3 procent van het wereldwijde personeelsbestand. De ingrepen moeten bijdragen aan een kostenbesparing van 1,5 miljard dollar in 2014. ANP

Of registreer je om te kunnen reageren.