Home

Nieuws 3383 x bekeken 2 reacties

'Mogelijk A-merken bij Aldi Nederland'

Culemborg – Aldi Nederland overweegt in bepaalde productgroepen A-merken te gaan voeren.

Dat bevestigt de discounter. Aldi Nederland volgt daarmee het voorbeeld van Aldi Süd in Duitsland. Ook Aldi Nord wil in Duitsland en België een beperkt assortiment A-merken gaan voeren. Voor A-merken zoals Heineken of FrieslandCampina, kleven volgens supermarktanalisten gevaren aan verkoop via Aldi.
Marktanalist Joop Holla van Gfk Panel Services onderzoekt in opdracht van A-merkfabrikanten de voor- en nadelen van verkoop via Aldi. ”De grootste angst is dat Aldi als discountformule A-merken goedkoper gaat aanbieden dan elders, waarna spelers als Albert Heijn of Jumbo agressief kunnen reageren.” Volgens supermarktconsultant Jan Willem Grievink zal dit argument er voor de meeste A-merken voor zorgen dat zij niet bij Aldi verkocht willen worden.
Volgens Holla verliezen discounters momenteel met koffie, frisdranken en chips. ”Op andere terreinen, met name vers, wint de discounter. Het is de vraag of verkoop via discounters voor A-merken in het vers wenselijk is.” Het grote voordeel van samenwerking is volgens Grievink dat A-merken toegang krijgen tot enkele honderden supermarkten.”

Laatste reacties

  • Munktell350

    Allereerst zal het voor de consument voordelen opleveren door een bredere keuze en mogelijk lagere prijs.Voor de fabrikanten van A-merken levert het volume voordeel op.Er zijn veel voordelen en mogelijk enkele valkuilen zoals b.v. rendementsverlies voor enkele winkelketens en fabrikanten.
    Tot slot geeft het wel weer reuring in de food sector en waar kermis is is feest.

  • nborneman

    Dat een product op meedere locaties verkrijgbaar is levert niet direct een volume voordeel voor de fabrikant op. Alleen Aldi-klanten die overstappen van een huismerk naar een A-merk laten het volume voor het A-merk toenemen. Dit is echter wel nadelig voor Aldi wanner het A-merk minder brutowinst oplevert dan het eigen merk.

Of registreer je om te kunnen reageren.