Home

Nieuws 804 x bekeken

Holland-label moet vlees op kaart zetten

Apeldoorn – De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) gaat in 2012 voluit inzetten op verkoop van Nederlands vlees onder het Holland-label.

Dit label moet komen naast de branding die individuele slachterijen al doorvoeren. Dat zei COV-voorzitter Jos Goebbels donderdag tijdens de jaarlijkse ledenvergadering.

De COV wil naar Holland-marketing omdat, volgens Goebbels, het Nederlandse topproduct door consumenten binnen de EU en daarbuiten niet als zodanig wordt herkend. Door de aanstaande verplichte herkomstetikettering in de EU dreigt afzetverlies, met name in Duitsland en Frankrijk. De consument daar staat duidelijk sympathieker tegenover producten die in eigen land geproduceerd zijn dan de Nederlandse consument dat doet.

Daarnaast wil de organisatie met de Holland-marketing vooral buiten de EU tegenwicht bieden aan andere landen die wel een collectief merk hebben, zoals Canadian beef of Danish pork.
Het Holland-merk komt niet in de plaats van merken van slachterijen en verwerkers, maar moet deze extra ondersteunen. Het is een paraplu-label, aldus Goebbels.

Invoering van het Holland-label is geen opmaat naar een terugkeer van collectieve afzetpromotie, zoals in het verleden via het Voorlichtingsbureau Vlees. ”Afzetpromotie is een zaak van het bedrijfsleven”, aldus Goebbels.

In 2010 bedroeg de exportwaarde van de Nederlandse vee- en vleessector 5,3 miljard euro. Nederland exporteerde in 2011 volgens voorlopige cijfers van het Productschap Vee en Vlees ongeveer 950.000 ton varkenvlees, ongeveer 220.000 ton kalfsvlees, 220.000 ton rundvlees en circa 24.000 ton lams- en schapenvlees.

De exacte exportwaarde van de vee- en vleessector over 2011 is nog niet bekend. Deze zal naar verwachting niet veel afwijken van de exportwaarde die over 2010 is gerealiseerd.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.