Home

Nieuws 1192 x bekeken 2 reactieslaatste update:1 mrt 2012

Vion: geen reden voor ver transport vee

Brussel – Er is geen reden om dieren ver te transporteren. Dat zegt Siem Korver, directeur public affairs van Vion, tijdens een congres van de Europese Commissie over dierenwelzijn.

Het lange transport van vee is bij burgers een van de belangrijkste aandachtsgebieden voor verbetering van dierenwelzijn. Korver vindt dat hier iets aan gedaan kan worden. Hij haakt daarmee in op de Deense landbouwminister Mette Gjerskov, die diertransporten als een van de belangrijkste aandachtsgebieden op het gebied van verbetering van dierenwelzijn noemt.
Hoewel Korver tijdens zijn bijdrage in Brussel geen helder onderscheid maakte tussen gebruiks- en slachtvee, was zijn uiting gericht op slachtvee. ”Transport van gebruiksvee is toch anders dan van slachtvee. Daar gelden al andere regels voor dan voor slachtvee. De transporten van gebruiksvee zijn heel anders geregeld”, aldus Korver. Vion exporteert zelf ook gebruiksvee op lange afstand. Korver vindt dat hier geen extra maatregelen voor nodig zijn. Hij geeft aan dat hij het voorstel van staatssecretaris Henk Bleker voor acht uur transport inclusief wachttijden voor slachtdieren een goed streven vindt.
Voorzitter Piet Thijsse van de bond van handelaren in vee (NBHV) reageert verbaasd op de uitingen van Korver. Hij begrijpt niet dat een grote exporteur en importeur van vee deze uitspraken doet. Het onderscheid dat Vion maakt tussen slachtvee en gebruiksvee ziet Thijsse als het ’moeilijk maken voor de anderen en zelf gewoon door kunnen gaan.’ ”Wettelijk wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen transport van slacht- en gebruiksvee. Voor alle veetransport zijn de regels gelijk.”
Korver benadrukt dat zowel de sector als de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen als het gaat om verbetering van dierenwelzijn. Korver vindt dat Europa bij het ontwikkelen van een Europese dierwelzijnswet rekening moet houden met de kosteneffectiviteit van de plannen. ”Zo moeten producten die in de EU geïmporteerd worden minimaal ook aan de eisen voldoen die voor Europese productie worden gesteld. ”Korver vindt dat dierenwelzijn onderdeel moet worden van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en niet alleen in de tweede pijler voor plattelandsontwikkeling, maar ook in de eerste pijler van directe betalingen. ”Voor de tweede pijler is co-financiering vanuit de lidstaten zelf nodig. Hierdoor zal de ongelijke situatie op het gebied van dierenwelzijn in Europa juist groter worden.”

Laatste reacties

  • Flyinghollander

    Voor producten van buiten de EU naar de EU, groot gelijk.
    Binnen de EU heeft Vion voor NL natuurlijk een perfecte uitgangpositie, hoeveel alternatieven zijn er?

  • rijk1

    domme praat

Of registreer je om te kunnen reageren.