Home

Nieuws 199 x bekeken

Duitse consument ziet dierenwelzijnszegel wel zitten

Berlijn – Een grote meerderheid van de Duitse consumenten (74 procent) stelt het door landbouwminister Aigner aangekondigde dierenwelzijnszegel op dierlijke voedingsproducten op prijs en zou zich daar bij de aankoop ook door laten leiden.

Dat is het resultaat van een equête van de Gesellschaft für Sozialforschung und statistische Analysen (forsa) in opdracht van bedrijfsconsultancybureau Engel & Zimmermann.
Forsa ondervroeg hiervoor duizend willekeurig gekozen, maar representatief geachte burgers. Van de deelnemers zegt slechts 23 procent het beoogde welzijnslabel niet zo belangrijk te vinden. Van de mannen zou zich afzonderlijk bekeken 68 procent bij de aankoop laten leiden door het label, van de vrouwen 80 procent. Voorts meent 90 procent dat voor het dierenwelzijn vooral meer ruimte per dier in de stallen en uitloopmogelijkheden naar buiten belangrijk zijn. Daarnaast scoren zaken als comfortabel transport en stressvrije slacht hoog met cijfers van 87 en 82 procent. De belangrijkste rol voor het dierenwelzijn vervult naar de mening van de consumenten de boer (41 procent). Voor respectievelijk 26 en 20 procent speelt de consument zelf en de overheid de belangrijkste rol.

Of registreer je om te kunnen reageren.